خلاصه کتاب خودباوری در خلاقیت

جملاتی که می خوانید مقدمه ی کتاب خودباوری در خلاقیت است.

حتما برای شما هم پیش آمده است که با شنیدن پرسش ها و سخنان خلاقانه ی کودکان به وجد آمده و از قدرت خلاقیت آنها متعجب شده باشید و احتمالا تصدیق می کنید که بسیاری از کودکان در فاصله سنی سه تا پنج سال این گونه اند. آنها با شیرین کاری های شان هر جمعی را سرگرم و مشعوف می کنند.

اما چرا خلاقیت را در بزرگسالان و در محیط های کاری کمتر مشاهده می کنیم؟ یافتن کارکنان خلاق از جمله کارهای پرزحمت سازمان هاست. آیا خلاقیت نعمتی خدادی است که به برخی عطا شده است و برخی فاقد آن اند. یا اینکه همه از این نعمت و موهبت الهی برخوردارند اما در برخی پرورش می یابد و در برخی زایل می شود؟

برادران کلی به سناریو دوم باور دارند و معتقدند می توانیم در هر سن و موقعیت کاری دوباره خلاقیت درونی خود را باور و آن را احیا کنیم.

داستان از جایی شروع شد که در سایت تد دنبال ویدئو هایی با موضوع خلاقیت می گشتم که با سخنرانی زیر از دیوید کلی رو به رو شدم. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه بقیه ی ماجرا را بخوانید این ویدئو فوق العاده تاثیر گذار را ببینید:

همانطور که مشاهده کردید پزشکان تشخیص دادند که دیوید کلی حدودا ۶۰ ساله، به سرطان مبتلا شده است، و ممکن است این پایان راه برای او باشد. دیوید تقریبا ۳۰ سال پیش شرکت خود را تاسیس کرده بود. شرکتی که حالا بعد از تلاش های بسیار خود و برادرش تام کلی و همکارانشان به مطرح ترین شرکت های طراحی و نوآوری دنیا تبدیل شده است، حتی توانسته بود به کمک دانشگاه استنفورد، سرآمدترین مدرسه طراحی را راه اندازی کند و به بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در حوزه خلاقیت و نوآوری مشاوره بدهد.

تصمیم شان را گرفتند. این دو برادر قرار گذاشتند اگر دیوید جان سالم بدر برد نتیجه یک عمر فعالیت حرفه ای خود را در قالب کتابی برای مردم منتشر کنند. نتیجه ی کار کتاب creative confidence شد.

بعد از دیدن این ویدئو و آشنایی با دیوید کلی به مطالعه کتاب خودباوری در خلاقیت بسیار علاقه مند شدم، آنچه در ادامه می خوانیم خلاصه ای از هفت فصل کتاب خودباوری در خلاقیت نوشته ی تام و دیوید کلی و ترجمه ی مهدی کیامهر و مرتضی خضری پور است:

کتاب خودباوری در خلاقیت

فصل تلنگر، از تفکر طراحی تا خودباوری در خلاقیت

اگر بخواهیم مهم ترین نکته ای که در فصل اول کتاب به آن پرداخته است را در یک جمله خلاصه کنیم به نظرم این جمله است که؛ خلاقیت فقط نباید پاسخگوی نیاز و یا رفتار مخاطب باشد، بلکه گاهی لازم است روی باور و انگیزه فرد تاثیر بگذارد یا به طور خلاصه در هر پروژه ی نوآورانه ای علاوه بر فاکتور ارزشمندی اقتصادی و امکان پذیری، باید به فاکتور عوامل انسانی نیز توجه ویژه داشته باشیم.

نکته ی دیگری که در این فصل به آن اشاره شده و برای خود من فوق العاده جالب بود در رابطه با تاثیر ذهنیت پویا و ایستا در بروز ایده های خلاقانه است. و در واقع می شود گفت که خلاقیت در ذهنیت پویا است و ذهنیت ایستا از قرار گرفتن در محیط های جدید می ترسد، می ترسد ضعف هایش نمایان شود.

 

فصل شهامت، از ترس تا شهامت

شجاعت

در این فصل آلبرت باندورا، پژوهشگر و استاد دانشگاه استنفورد می گوید ترس هنوز بزرگ ترین مانع خلاقیت است، او معتقد است که شخصی که بر یکی از ترس هایش غلبه می کند؛ می تواند در سایر کارهایش شهامت پیدا کند. آلبرت باندورا برای درمان ترس روش” پیروزی هدایت شده” را پیشنهاد می کند. بر اساس این روش، به افراد کمک می شود تا با یک ترس بزرگ خود روبرو شوند و ذره ذره با قدم های کوچک و کنترل شده بر آن غلبه کنند.

نکته ی قابل توجه دیگری که در این فصل از کتاب به آن اشاره شده است، پارادوکس شکست است. باور عمومی بر این است که نوابغ خلاق به ندرت شکست می خورند. اما پژوهش ها نشان داده است که افراد خلاق فقط آزمون و خطای بیشتری انجام می دهند. رسیدن به راه حل نهایی به این خاطر نیست که بیش از دیگران موفق می شوند، بلکه فقط بیشتر کار انجام می دهند، همین.

نوآوری معادله ی جالب و شگفت انگیزی دارد، اینکه اگر موفقیت های بیشتری می خواهید، باید شکست های بیشتری را پشت سر بگذارید.

به قول ادیسون، مشهورترین و پرکارترین مبتکر تاریخ، آزمایشی که شکست می خورد، اگر به یادگیری منجر شود، آزمایش مردودی نیست.

چرا بازی روش بسیار خوبی برای بروز خلاقیت است؟ بازی دید افراد را نسبت به شکست عوض می کند و تمایل و اراده آن ها را برای استقامت در کار افزایش می دهد.

و اما جمله ی پایانی و کلیدی فصل، ” شهامت تنها حاصل تجمیع گام های کوچک است”

 

فصل جرقه، از صفحه خالی تا بینش

در ابتدای این فصل به بیان چند روش برای خلاق بودن پرداخته است:

  1. خلاقیت را انتخاب کنیم. برای خلاق بودن گام اول این است که تصمیم بگیریم خلاق باشیم.
  2. مانند مسافر فکر کنیم. همانند گردشگری در سرزمین خارجی، تلاش کنیم چشمان خود را به اطراف بگشاییم. خود را در معرض تجارب و ایده های جدید قرار دهید.
  3. توجهی با آرامش داشته باشیم. جرقه ها و ایده های ناب معمولا زمانی می آیند که ذهن ما آرام است.
  4. با کاربر نهایی خود همدردی کنیم. وقتی نیازها و موقعیت مردمی را که برایشان کار می کنید بهتر درک کنیم، می توانیم ایده های نوآورانه بیشتری تولید کنیم.
  5. سوال بپرسیم. سوال می تواند جزئیات را کنار بزند و ما را با اصل موضوع آشنا کند.
  6. چالش ها را باز تعریف کنیم. گاهی وقت ها نخستین گام به سمت راه حلی بزرگ بازتعریف مسئله است.
  7. شبکه پشتیبان خلاقیت بسازیم. خلاقیت می تواند به راحتی جریان یابد، وقتی با افراد دیگر به صورت گروهی و تیمی روی ایده ها کار کنیم.

استرنبرگ می گوید: ” اگر روانشناسان بخواهند خلاقیت را درس بدهند، بهتر است مردم را تشویق کنند که برای خلاق شدن تصمیم بگیرند، لذت این تصمیم را به آنها بفهمانند و آنها را در برابر برخی از چالش های پیش روی این تصمیم واکسینه کنند. تصمیم گرفتن برای خلاقیت لزوما بروز خلاقیت را تضمین نمی کند، اما می توان گفت بدون این تصمیم، خلاقیت هیچگاه بروز نخواهد یافت.”

 

فصل جهش، از برنامه ریزی تا عمل

جهش

نوآوری یعنی اینکه ایده ها را به سرعت تبدیل به عمل کنیم. این نیاز به حرکت و اقدام پایه های علمی دارد. قانون نخست نیوتن بیان می کند که ” جسم ساکن تمایل دارد ساکن بماند و جسم متحرک تمایل دارد به حرکتش ادامه دهد. ” اصل اینرسی درباره افراد و سازمان ها نیز صدق می کند. خلاقیت نیز از این قانون مستثنی نیست، کسی که در حال آزمایش، حرکت و امتحان کردن ایده های جدید است، ایده های جدید بیشتری به ذهنش می رسد. ولی فردی که هیچ حرکتی انجام نمی دهد و منتظر است ناگهان ایده ی جدیدی به ذهنش برسد، هیچ اتفاقی برایش نمی افتد.

بدرستی که اولین قدم برای خلاق بودن این است که فراتر از مشاهده گری منفعل باشیم و افکارمان را به مرحله عمل برسانیم.

چه زمانی موفق می شویم؟ زمانی که فاصله ی دانستن تا عمل کردن را کاهش می دهیم.

 

فصل جستجو، از وظیفه تا عمل

علاقه مندی به کاری که انجام می دهیم تاثیر مستقیمی روی بروز ایده های خلاقانه دارد تا به کاری علاقه نداشته باشیم نمی توانیم ایده های جدید را بیان کنیم.

آنچه بیش از همه درباره ی کار اهمیت دارد، ارزشی نیست که دیگران برای کار ما قائل می شوند، بلکه نگرش شما به کارتان است و مهم تر از همه به رویاها و اشتیاق شما بستگی دارد.

هدف، یافتن  کاری است که در انجامش خوب باشید، از آن لذت ببرید و دیگران حاضر باشند به شما بابت آن پول بپردازند.

 

فصل تیم، گروه های خودباور در خلاقیت

تیم

نویسنده در این فصل از کتاب می گوید: در آی دی او و مدرسه طراحی استنفورد ما به ندرت می گوییم ” این ایده بد است” یا ” آن را قبلا امتحان کردیم” وقتی با ایده ی شخصی مخالفیم سعی می کنیم از خود بپرسیم ” چه چیزی آن را بهتر می کند؟” چه چیزی می توان به آن اضافه کرد تا به ایده ی خارق العاده ای تبدیل شود؟ با انجام این کار، سرعت خلاقیت را حفظ می کنیم، به جای آنکه در جریان ایده وقفه ایجاد کنیم. آب سرد ریختن روی تلاش فرد می تواند موجب توقف گفت و شنود شود، درحالی که این رد و بدل شدن ایده ها است که می تواند ما را به جاهای جدید برساند.

برای ایجاد سازمانی خلاق باید خودباوری در خلاقیت را در میان کارگزاران اصلی به تدریج و فرد به فرد ایجاد کرد.

آنچه می گوییم و چگونگی ادای آن، می تواند بر فرهنگ ما تاثیر بگذارد. برای تغییر دیدگاه ها و رفتارها، بهتر است ابتدا زبان گفت و گو را تغییر داد. زبان تبلور فکر ماست. اما واژه هایی که انتخاب می کنیم، تنها الگوهای فکری مان را منعکس نمی کنند. بلکه به الگوهای فکری ما شکل می دهند. زبان و واژه هایی که به کار می بریم روی خلاقیت ما تاثیر می گذارد.

۳ ویژگی گروه های خارق العاده و پیشگام:

گروه های خارق العاده بر این باورند که ماموریتی الهی دارند. فراتر از موفقیت مالی صرف، خالصانه باور دارند که دنیارا به جای بهتری تبدیل خواهند کرد.

گروه های خارق العاده بیش از این که واقع بین باشند خوشبین  اند آنها بر این باورند که قادرند کارهایی را انجام دهند که تا به حال کسی انجام نداده است. وارن می گوید: خوش بین ها حتی اگر خوش بینی شان بی دلیل هم باشد. به موفقیت های بیشتری دست می یابند.

گروه های خارق العاده دست به عمل می زنند. محملی برای اقدامات عملی اند و نه اتاق فکر یا مرکز تحقیقاتی مختص ایده پردازی.

 

فصل حرکت، ایجاد خودباوری در خلاقیت

آنچه تا این جا یادگرفته ایم این است که ارزش اصلی در ایده نیست، بلکه در اقدام است.

در این فصل به یکسری از راه کارهای عملی برای بروز ایده های خلاقانه پرداخته است.

پشت جلد کتاب خودباوری در خلاقیت

برای دانلود خلاصه کتاب خودباوری در خلاقیت روی لینک زیر کلیک کنید

 

خلاصه کتاب خودباوری در خلاقیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *