حیات استارتاپ
پنج نیاز ضروری حیات استارتاپ
خرداد ۲۲, ۱۳۹۶
کارگروهی
کار گروهی -ویژگی های کارآفرینان
تیر ۷, ۱۳۹۶

بازاریابی ویروسی – معرفی کتاب مسری(قسمت دوم)

بازاریابی ویروسی

در قسمت اول این مقاله به سه قاعده از شش قاعده بازاریابی ویروسی و یا بازاریابی دهان به دهان پرداختیم در این مقاله و در ادامه سه قاعده پایانی بازاریابی ویروسی و یا بازاریابی دهان به دهان را توضیح خواهم داد.

در اینجا می توانید قسمت اول و سه قاعده اول بازاریابی ویروسی را ببینید

قاعده چهارم بازاریابی ویروسی : عمومیت

اگر بعضی ها از محصول ما بهره می برند یا مطابق با میل ما رفتار می کنند، بقیه می بینند؟

مردم به هم نگاه می کنند و همان کارهای هم را انجام می دهند. این جمله به این سادگی ها نیست و فقط درباره ی یک تقلید ساده حرف نمی زند. هر چیزی که ملموس تر باشد، پیروی از آن هم ساده تر است. هر چه این تقلید بیش تر اتفاق بیفتد احتمال همه گیر شدن اش هم بیش تر است.

به طور مثال استیوجابز و یکی از طراحان ماهر لب تاپ اپل وقتی می خواستند لوگوی سیب گاز زده را روی لب تاپ طراحی کنند مانده بودند که لوگوی سیب را به چه صورتی روی کامپیوتر قرار دهند. آیا طوری قرار می دادند که شخصی که می خواهد استفاده کند راحت بتواند بالا و پایین لب تاپ را تشخیص دهد اما دیگران وقتی لب تاپ باز می شد با لوگوی واژگون سیب گاز زده مواجه می شدند یا این که بعد از باز شدن به نظر بقیه درست دیده شود؟

در این اینجا می توان به مقاله ی خصوصیات کارآفرینانه استیوجابز نگاهی بیاندازید.

حتما دفعه بعد که یک لب تاپ اپل دیدید به این نکته توجه کنید. اما استیوجابز لوگو را به سمت بقیه چرخاند. جابز فهمید مشاهده ی آدم های مشغول، بقیه را هم ترغیب می کند تا آن کار را انجام دهند. اگر نتوانیم ببینیم بقیه چه می کنند، تقلید کارشان هم مشکل خواهد بود. این که چیزی رویت پذیرتر باشد، تقلیدش را راحت تر می کند.

 

پس باید محصولات و ایده هایمان را همگانی تر کنیم. باید محصولاتی طراحی کنیم که خودشان تبلیغی برای خودشان باشند و الگوهایی رفتاری بسازیم که همیشه بین مردم جامعه باقی بمانند.

قاعده پنجم بازاریابی ویروسی : ارزش کاربردی

چطور می توانیم چیزهایی بسازیم که به نظر مفید برسند؟ مردم دوست دارند به هم کمک کنند. پس اگر بتوانیم نشان شان بدهیم که محصول مان به نوعی صرفه جویی در وقت و پول است یا برای سلامتی شان مفید است، بدون تردید، سر زبان شان افتاده ایم. ولی در دنیای مدرن امروز که تقریبا تمام انسان ها از اطلاعات مفید روز اشباع شده اند، باید کاری کنیم که به چشم بیاییم. باید بفهمیم از دید مردم چه چیزی خوب محسوب می شود. باید آن ویژگی خوب و مثبتی را که قرار است در اختیار جامعه بگذاریم کاملا روشن کنیم. چه از نظر مالی چه هر چیز دیگر. در نهایت باید تمام دانش و تخصص مان را یکجا متمرکز کنیم تا مردم راحت تر بتوانند آن ها را به هم انتقال دهند.

قاعده ششم بازاریابی ویروسی : داستان سازی

فکر می کنید ایده هایمان را تا چه بازه ای می توانیم گسترش دهیم؟ مردم علاوه بر اطلاعاتی که در اختیار هم می گذارند، کلی هم داستان سر هم می کنند. ولی هر داستانی درست مثل قصه های مادربزرگ ها، درس های اخلاقی خودش را دارد. اطلاعات، در پوشش درست سخن گفتن پخش می شود. پس ما هم باید قصه ی خودمان را بسازیم و آن جزییات ایده مان را که هر شنونده ای دوست دارد به بغل دستی اش بگوید، در آن جا دهیم. ولی کاری که در اصل باید بکنیم، خیلی بیش تر از یک داستان سازی بزرگ است. باید قصه ای سر هم کنیم که ارزش تکرار داشته باشد. همه چیز باید طوری دقیق برنامه ریزی شده باشد که پیام ما هم جزء لاینفک داستان شود و ناقل نتواند آن را بدون اشاره به پیام مخفی ما تکرار کند.

محصولات و ایده هایی که اعتبار اجتماعی دارند و زنجیره وار به هم متصل اند، احساسات عام مردم را برمی انگیزند و با داستان سازی های روزمره در هم تنیده شده اند.

همه ی این قواعد همچون چاشنی های خوشمزه ی سالادی هستند نه عناصر الزامی دستور پخت یک غذا. مثل سالاد فصلی که با خیار و گوجه و کاهو و زیتون و هویج و … درست می شود. ولی سالادی که فقط با کاهو و خیار درست شده باشد هم خوشمزه است. این قواعد نسبتا مستقل از هم هستند، پس می توانید هر کدامشان را که دوست دارید انتخاب و استفاده کنید. بعضی از آن ها برای استفاده در جاهای خاص نسبت به بقیه ساده تر به نظر می رسند. به عنوان مثال برای موسسات غیردولتی که کارهای اجتماعی می کنند، برانگیختن احساسات مردم خیلی ساده تر و کارآمدتر است. یا برای رفتارهایی که باید به صورت فیزیکی و ملموس دیده شوند، بهتر است عمومیت داشته باشند.

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید

5 دیدگاه ها

  1. سلام
    کتاب مسری بسیار قدرتمند و به روز نوشته شده و دیدگاه های جدیدی از بازاریابی نوین را بر روی مخاطب باز میکند
    باتشکر از شما بخاطر سایت خوبتون

  2. خیرآبادی گفت:

    سایتتون خیلی زیباست . و مقاله های خوب و کاربردی دارید. از شما ممنونم

  3. احسان گفت:

    ممنون استاد آرحيمى
    مقاله بسيار كامل و هوشمندانه اى بود

  4. علی بهرام پور گفت:

    با تشکر از مقاله خوب و کاربردیتان استاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *