ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

گوگل چگونه گوگل شد؟ شش عامل موفقیت گوگل

اگر از کارآفرینان و یا کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار را دارند بپرسید سقف آرزو های آنها برای کسب و کارشان چیست قطعا با نام هایی مثل آمازون، گوگل و آی بی ام مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر این سه شرکت را می توان نماد های کلاسیک کارآفرینی اینترنتی دانست. همانطور که برایان ترسی در کتاب اعتماد به نفس خود معتقد است که برای موفقیت کافیست راهی را که افراد موفق رفته اند را دنبال کنید؛ می توان گفت که برای رسیدن به جایگاه گوگل ابتدا باید راز های موفقیت و راه طی شده توسط آن را دانست. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی گوگل به عنوان یکی از موفق ترین کسب و کار های اینترنتی به معرفی عوامل موفقیت نیز بپردازیم.

معرفی گوگل

بعد از اختراع وب توسط تیم برنزلی شرکت های زیادی در محیط وب شروع به فعالیت کردند که بخشی از آنها اکنون از صفحه روزگار محو شده اند اما شرکت هایی مانند گوگل با ویژگی هایی که در ادامه گفته خواهد شد علاوه بر حفظ خود در رقابت با سایر شرکت ها، با اقدامات منحصر به فرد فاصله زیادی با سایر رقبا دارند.گوگل توسط لری پیج و سرگی لرین که هر دو دانشجویان دکتری دانشگاه استنفورد بودند در سال ۱۹۹۸ یعنی چهار سال پس از اختراع وب ایجاد شد.

اولین صفحه گوگل در سال ۱۹۹۸

پس از آن گوگل هر ساله با پیشرفت و توسعه خود و حرکت به سوی فعالیت هایی فراتر از یک موتور جستجوی ساده رقبای قدری مانند یاهو را پشت سر گذاشته و اکنون به مرحله ای رسیده است که بسیاری از افراد عملیات جستجو یا سرچ را با عنوان گوگل کردن یا گوگلینک می شناسند. گوگل همچنین در سال ۲۰۱۶ توانست به درآمدی بیش از۲۲  میلیارد دلار با سود۵ میلیارد دلار برسد.

در مقاله بیل گیتس از کودکی تا کارآفرینی می توانید با ۱۲ راز موفقیت مایکروسافت آشنا شوید.

شش عامل موفقیت گوگل:

  • تمرکز بر تخصص و کار تیمی

نوآوری و خلاقیت و  بسیاری از ویژگی های موفقیت یک کسب و کار بدون تخصص و کیفیت معنایی پیدا نمی کنند. تخصص و دانش را شاید بتوان پایه و ستون بنای عظیم گوگل دانست که سایر عوامل موفقیت بر روی آن بنا شده اند. قطعا از موفقیت های گوگل تعجب نخواهید کرد اگر بدانید که در سال ۱۹۹۵ که اینترنت هنوز بسیار نوپا بود و سال ها بعد به ایران آمد تز دکترای خالقان گوگل “موتور های جستجو” نام داشت.

علاوه بر تخصص یکی از مهمترین عوامل موفقیت گوگل را می توان کار تیمی دانست. كار تيمي يكي از ارزش هاي سازماني در گوگل است. اريك اشميت مديرعامل مي گويد كه همه پروژه ها، نتيجه كار تيمي است. در گوگل كسي دفتر كار اختصاصي ندارد و هميشه در دسترس است. نشستن كنار يكي از كاركنان فرهيخته يك تجربه آموزشي خوب است.

مقاله مرتبط:  چگونه شریک تجاری مناسب پیدا کنیم؟

  • توجه به مدل کسب وکار

جالب است بدانید که گوگل هم مانند برخی از کسب و کار های کنونی در ابتدا مدل کسب و کار خود را به خوبی نمی شناخت و تنها بر جذب کاربر یا مدل b2c متمرکز بود.اما بعد از تغییر مدل درآمدی خود به  b2b و کسب درآمد از انتشار آگهی های تبلیغاتی بود که گوگل به سود های هنگفی دست پیدا کرد. امروزه بیش از ۹۹ درصد درآمد گوگل از طریق انتشار آگهی و بازاریابی در محیط اینترنت است. هر چند که در سال های اخیر گوگل با درک اهمیت داده تمرکز خود را بر فروش داده به شرکت های بزرگ و کمک به فروش این شرکت ها کرده است.

اگر مقاله بوم مدل کسب و کار را مطالعه نکردید پیشنهاد می کنم حتما آنرا مطالعه کنید

  • تامین مالی گوگلتامین منابع مالی

عدم موفقیت در جذب سرمایه یکی از عوامل شکست کسب و کار های کوچک است. هر کسب و کاری پس از شروع فعالیت خود نیاز به جذب سرمایه گذارانی برای توسعه و پیاده سازی ایده های خود دارد. یکی از عوامل موفقیت گوگل نیز همین جذب سرمایه قوی آنها بوده است. آنها از راه های مختلفی سرمایه لازم را برای کسب و کار خود جذب می کردند که از جمله آن می توان به دانشگاه برای انجام طرح های تحقیقاتی، سرمایه گذاران مختلف، ورود به بورس و برندسازی اشاره کرد.

  • مشتری مداری

کیفیت و تخصص بدون مشتری مداری منجر به موفقیت نخواهد شد. به همین دلیل گوگل از ابتدا توجه خاصی به مشتری مداری داشته است. خود گوگل اولين عامل موفقيت اش را تمركز بر كاربر مي داند و ميگويد: “كاربر را كانون خود قرار بده همه چيز را بر مبناي آن بساز”. گوگل مشتری مداری خود را با تبلیغات تلوزیونی انجام نداده است بلکه با کیفیت خدمات خود منجر به تبلیغات دهان به دهان مشتریان راضی شده است. علاوه برای مشتریان گوگل بر رضایت کارکنان خود نیز اهمیت زیادی قائل است و این زمانی اهمیت می یابد که بدانید گوگل ۲۰ هزار کارمند در چهل کشور جهان دارد که هر کدام می توانند مبلغان خوبی برای او باشند.

  • گوگل چگونه گوگل شد؟بازار بین المللی

فراملیتی بودن یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل است. این ویژگی درنتیجه فرامکانی بودن اینترنت است. گوگل در سال ۲۰۰۰ خدمات سایت خود را به ده زبان مهم دنیا و اکنون به اکثر زبان های زنده دنیا (۱۳۰) زبان ارائه می دهد. این شرکت همچنین در ۶۰ کشور جهان نمایندگی هایی را دارد.

  • خلاقیت و نوآوری

بسیاری از سازمان ها و شرکت هایی که به ورشکستگی منجر می شوند به دلیل اهمیت ندادن به نوآوری و  پیش نرفتن با نیاز روز کاربران است. گوگل از این حیث عملکردی فوق العاده داشته به طوری که نه تنها نیاز کاربران را برطرف کرده بلکه همیشه چند قدم نیز از نیاز آنها جلوتر حرکت کرده است. به همین دلیل تعجب نخواهید کرد اگر بدانید تاکنون ۲۴۹۰۰ اختراع به نام گوگل ثبت شده است. نوآوری های گوگل البته گاهی از نوع تکمیل یک ایده از رقبای آنها نیز بوده است اما گوگل با تکمیل تر کردن و بهبود ایده های دیگران آنها را منحصر به فرد می کند.

مقاله مرتبط: ۱۰ شیوه برای خلاقیت در محل کار

 

همانطور که در این مقاله متوجه شدیم موفقیت نه یک شبه اتفاق می افتد و نه به سادگی به وجود می آید بلکه حاصل تلاش و تخصص بسیار است. بنابراین برای حرکت به سوی ایجاد کسب و کار هایی بزرگ و بین المللی مانند شرکت گوگل باید به عوامل اشاره شده در این مقاله توجه داشت و آنها را در کسب و کار های خود به کار گرفت. اگر این مقاله برای شما مفید بوده است آن را با سایر دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. همچنین خوشحال خواهیم شد اگر نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

 

بدون نظر

ثبت دیدگاه