ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

کارآفرینی چیست؟ تعریف علمی و عملی کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟

احتمالا فکر می کنید جواب آن کاملا مشخص است و تنها یک فرد دانشگاهی نگران این سوال است. مانند سایر اصطلاحاتی چون “استراتژی” و “مدل تجاری”، کلمه کارآفرینی نیز چندین معنا را در بر می گیرد. گاهی معنی کارآفرینی در سرمایه گذاری ریسک پذیر در کسب و کارهای نوپا ( استارتاپ ) و مشابه آن است و گاهی معنی آن به هر گونه کسب و کار کوچک مرتبط می شود. از نظر برخی، کارآفرینی سازمانی واژه ای برای فراخواندن جنگ است و برای برخی دیگر معنای پارادوکس و متناقضی دارد.

در واقع تاریخچه واژه کارآفرینی جذاب است و دانشمندان معنای آن را تجزیه کرده اند. سعی شده است که در این مقاله به معانی مختلفی که از کارآفرینی تجزیه شده است بپردازیم. در ادامه به معنی رایج این کلمه که در دانشگاه هاروارد تجزیه و تعریف شده است پرداخته می شود.

کارآفرینی دنبال کردن و سماجت

کارآفرینی چیست؟ دنبال کردن یا سمج بودن

یکی از معانی آن دنبال کردن است که به تمرکز منحصر به فرد اشاره دارد. کارآفرین ها اغلب روزنه کوچکی از یک فرصت را می بینند و کشف می کنند. آنها باید پیشرفت منعطفی از خود نشان دهند تا بتوانند منابع را جذب کنند و با گذر زمان تنها مبلغ محدودی هزینه می کنند و حتی درآمدی ممکن است نباشد. در نتیجه، کارآفرین ها حس درک شرایط اضطراری و اولویت دار را دارند که کمتر در شرکت های تثبیت شده دیده می شود که در این شرکت ها هر نوع فرصتی بخشی از ویژگی های اصلی است و منابع به وفور وجود دارد.

کارآفرینی یعنی تشخیص فرصت

کارآفرینی چیست؟ فرصت

یکی دیگر از معانی آن فرصت است که دلالت بر پیشنهادی می کند که از یک مورد تا چهار مورد تازگی دارد. فرصت می تواند در برگیرنده ی:

 ۱) پیشرو بودن در یک محصول کاملا خلاقانه
 ۲) طراحی یک مدل تجاری جدید
۳) ایجاد نسخه ارزان تر و بهتری از یک محصول موجود
 ۴) هدف قرار دادن مشتری های جدید برای محصولی که از قبل وجود داشته

این انواع فرصت ها به همین چهار تا محدود نیست و ممکن است از ترکیب دو یا چند تای آنها هم باشد. برای مثال،  یک سرمایه گذار ممکن است یک مدل تجاری جدیدی را برای یک محصول خلاقانه به کار ببرد. لیست بالا مجموعه انحصاری جمعی از فرصت های در دسترس سازمان ها نیست. همچنین بسیاری از فرصت های پیشرفت در سود دهی جدید نیستند، بنابراین کارآفرینی محسوب نمی شوند برای مثال افزایش قیمت یک محصول.

کارآفرینی یعنی فرای محدودیت ها

کارآفرینی چیست؟ ماورای محدودیت منابع

یکی از معانی دیگر آن، “ماورای منابع کنترل شده” است که دلالت بر محدودیت منابع دارد. در آغاز یک سرمایه گذاری جدید، موسسان تنها  سرمایه های انسانی، اجتماعی و مالی خود را کنترل می کنند. بسیاری از کارآفرین ها خود راه انداز هستند: آنها هزینه را حداقل نگه می دارند در حالی که فقط از زمان و منابع مالی خود سرمایه گذاری می کنند. در بیشتر سرمایه گذاری های با ریسک بالا، موسسان به سرمایه بیشتر نسبت به سرمایه شخصی، کانال های توزیع، سرمایه کار و غیره  نیاز دارند.

از آنجایی که کارآفرین ها یک فرصت تازه را دنبال می کنند و در عین حال به منابع لازم دسترسی ندارند، آنها با ریسک زیادی مواجه می شوند که چهار نوع اصلی دارد.

 ریسک تقاضا: تمایل مصرف کننده برای استفاده از طرح کارآفرین.
 ریسک تکنولوژی: زمانی که برای ثمر دهی طرح به تکنولژی یا علم برتر وابسته باشد بالاست.
 ریسک اجرایی: توانایی کارآفرین در جذب کارمند و شریک برای اجرای برنامه.
ریسک مالی: آیا سرمایه خارجی به صورت منطقی در دسترس خواهد بود.

وظیفه کارآفرین مدیریت این شرایط عدم قطعیت و ابهام است و هم زمان ریسک هایی که آنها را تحت تاثیر قرار نمی دهد شناسایی کند.

برای مقابله با این شرایط سخت، کارآفرین ها از ۴ تکنیک استفاده می کنند:

  • با استفاده از آزمایش یا در واقع با آزمون و خطا می توانند به سرعت و با منابع محدود ریسک را شناسایی کنند. این کار از طریق “کمینه محصول پذیرفتنی ” یا MVP انجام می گیرد، یعنی کمترین فعالیت ها و هزینه هایی که برای تست یک نظریه مدل تجاری لازم است.
  • با استفاده از سرمایه گذاری مرحله ای، کارآفرینان می توانند به طور مرحله ای با ریسک رو به رو شوند، ابتدا به یکی از مراحل مهم دست پیدا کنند و سپس برای مرحله بعدی هزینه کنند.
  • با استفاده از شراکت کارآفرین می تواند از منابع مالی سایر سازمان ها استفاده کند و بنابراین ریسک را به سمت سازمان هایی سوق دهد که بهتر می توانند با آن رو به رو شوند. در یک گونه دیگری از این تاکتیک، کار آفرین منابعی را اجاره می کند تا هزینه متغیر شود و مانع از هزینه های زیاد و ثابت در ارتباط با مالکیت منابع شود.
  • توانایی قصه گویی و انگیزه بخشی کارآفرین باعث می شود سرمایه گذار ریسک را نادیده بگیرد و تصویر بهتری پیدا کند و از این طریق منابع بیشتری را اختصاص دهد. برای مثال استیو جابز در این خصیصه فوق العاده بود و با این ویژگی محصور کننده توانسته بود شرکا، کارمندان و سرمایه گذاران زیادی را جذب کند.

بنابراین با استفاده از این تعریف کارآفرینی می توان خط مشی مشخصی برای فعالیت های کارآفرینی طراحی کرد، و به تاکتیک هایی اشاره می کند که کارآفرین ها  برای مدیریت ریسک و منابع می توانند از آن استفاده کنند.

بنابراین تعریف کارآفرینی می تواند این باشد:

پیگیری فرصت هایی که ماورای منابع کنترل شده است

برای کار آفرین بودن باید خلاق، فرصت طلب، پیگیر باشید چون منابع کافی ندارید.

9 نظرات
  • پروین شیربیشه
    ۱۳۹۶-۰۳-۰۴ در ۱۱:۵۲ ق.ظ

    سپاس فراوان
    مقاله بسیار مفیدی بود
    مطالعه آن به خصوص در قدم های اولیه تاسیس کسب و کار آموزشی ام به من بسیار کمک کرد.
    منتظر مقالات آموزشی خوب شما هستم

  • حمید وجکانی
    ۱۳۹۶-۰۳-۰۴ در ۱۲:۰۰ ب.ظ

    ممنون از مقاله عالی و جامعتون

  • مهرانگیز
    ۱۳۹۶-۰۳-۰۴ در ۱:۱۴ ب.ظ

    ممنون از شما ، خیلی دقیق و کامل به موضوع پرداختید

  • آزاده كيانى
    ۱۳۹۶-۰۳-۰۵ در ۱:۴۱ ق.ظ

    عالى بود استاد مساله مهمى ست كه دغدغه همه ما در اين روزهاست

  • soroush safdarian
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ در ۱۲:۱۰ ب.ظ

    ممنون از مقاله خوب و مفیدتون
    به قول اندیشمند حوزه کارافرینی آقای اسکات شین : کارافرینی یعنی برخورد فرد با فرصت (nexus of opportunity and individual) یعنی زمانی کارافرینی اتفاق می افتد که هم فرد مستعد باشد و هم فرصت ، فرصت مفیدی باشد.
    ممنون از شما
    سروش صفدریان
    http://www.Drsafdarian.com

ثبت دیدگاه