ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

کارآفرینی اجتماعی چیست؟

کارآفرینی اجتماعی

ایران ازجمله کشورهایی است که هم در تعداد و هم در جمعیت شهرهای بزرگ رشد سریعی داشته است. همین امر کشور را با آسیب‌های اجتماعی زیادی روبه‌رو کرده است. آسیب‌هایی نظیر اعتیاد، تکدی گری، حاشیه‌نشینی، فحشا، طلاق، فقر، کودکان کار که مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است. تغییر و بهبود وضعیت اجتماعی کشور تنها از عهده دولتمردان برنمی‌آید و در این راه افراد یا مؤسساتی با ابتکار و نوآوری در جهت کمک به حل مشکلات اجتماعی فعالیت می‌کنند. کارآفرینان اجتماعی از همین دسته افراد هستند. کارآفرین اجتماعی را به بیان ساده  کسی است که با استفاده از مهارت‌های کارآفرینانه فعالیت‌های عام‌المنفعه اجتماعی انجام می‌دهد.

البته ترکیب کارآفرینی با اجتماع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد و این به دلیل ترجمه نادرست عبارت Entrepreneurial به کارآفرینی است که باعث شده است اغلب مردم آن را با ایجاد شغل یا کسب‌وکار مساوی تلقی کنند. درحالی‌که شاید بتوان معادل درست‌تر این واژه را ارزش‌آفرینی دانست. با این دیدگاه عبارت کارآفرینی اجتماعی قابل‌فهم‌تر به نظر می‌رسد.

 کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی

مفاهیم کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی اشتراکات و اختلافاتی نیز باهم دارند. آرتور سی. بروز، رئیس موسسه کارآفرینی آمریکا، تفاوت اصلی بین کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی را کسب پاداش می‌داند. هر دو فرصت‌ها را شناسایی می‌کنند، مفاهیم را گسترش می‌دهند، منابع موردنیاز را تعیین می‌کنند، باعث راه‌اندازی و رشد سرمایه‌گذاری می‌شوند و برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی می‌کنند. او معتقد است در کارآفرینی اجتماعی، ابتکار به‌منظور توسعه ایده‌ای شفاف و همچنین تبدیل آن‌ها به فرصت‌ها به کار می‌رود؛ فرایندی که نه‌تنها به شناخت نیازهای جامعه، بلکه به دسترسی و تقاضا برای ایده‌ها نیز وابسته است.

مقاله مرتبط: کارآفرینی چیست؟ تعریف علمی و عملی کارآفرینی

برای آشنایی بیشتر و فهم کامل کارآفرینی اجتماعی، ایده‌ی ویکتوریا می‌تواند مثال خوبی باشد. واقعیت در بازار داروهای کمیاب آن است که سازندگان آن‌ها به‌منظور کسب سود بیشتر تمایل به تولید آن برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه آن نیستند، ندارند. زمانی که ویکتوریا سرسرا متوجه این مشکل اجتماعی شد، تصمیم گرفت موسسه‌ای را برای رساندن این داروها به دست افراد نیازمند ایجاد کند و به این منظور موسسه «وان وورلد هلث» (One World Health) را ایجاد کرد. با این مثال می‌توان به‌وضوح تفاوت بین کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی را نیز متوجه شد. مقصود نهایی موسسه‌ای که ویکتوریا ایجاد کرده است کسب ثروت نیست بلکه حل یک مشکل اجتماعی است. هرچند که گاهی ممکن است یک کارآفرینی علاوه بر کسب سود یک مشکل اجتماعی را نیز برطرف کند اما معمولاً تمرکز آن‌ها بر کسب سود و ثروت است.

کارآفرینی اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی است و تعاریف آن همچنان در حال تکمیل است.برخی از تعاریف کارآفرینی اجتماعی بر افراد و تعدادی دیگر بر ایده‌ها یا فرصت‌های تغییر تمرکز دارند. برخی فکر می‌کنند تنها سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند مفهوم کارآفرینی اجتماعی را عملی کنند درحالی‌که برخی دیگر گمان می‌کنند که علاوه بر مؤسسات غیرانتفاعی، دولت نیز می‌تواند کارآفرینی اجتماعی را به‌خوبی انجام دهد. برخی فکر می‌کنند که کارآفرینی اجتماعی باید اختراع و نوآوری داشته باشد، اما کسانی نیز هستند که معتقدند این امر ضروری نیست و انجام تغییر و به ثمر رسیدن آن، بسیار مهم‌تر از دارا بودن ویژگی نوآوری است.

سایر مقالات: خلاقیت در کارآفرینی

باوجوداین اختلافات در برداشت یا تعاریف کارآفرینی اجتماعی اما همه بر یک اصل مشترک هم‌نظر هستند و آن این است که یک کارآفرینان اجتماعی افرادی خلاق و نوآور هستند که برای حل مشکلات بزرگی که جامعه و دولت آن را برطرف نکرده و قادر به حل کردن آن نیز نبودند، ایده‌ها و افکار خلاقانه انقلابی داشتند و برای حل مشکلات اجتماعی تلاش می‌کنند.

جامعه امروز ایران و وجود بحران‌های مختلف ازجمله بحران محیط‌زیست نیاز زیادی به ایده‌ها، ابتکارات و روحیه کارآفرینی اجتماعی دارد. کارآفرینان اجتماعی با تکیه‌بر ویژگی‌ها و شخصیت کارآفرینانه خود می‌توانند کمک زیادی به بهبود وضعیت اجتماعی و توسعه کشور داشته باشند.

درصورتی‌که این مقاله حاوی نکات مثبتی برای شما بوده است لطفاً آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.

 

 

 

بدون نظر

ثبت دیدگاه