ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

کارآفرین کیست؟ کارآفرینان را بهتر بشناسیم

اصطلاحات کارآفرینی و کارآفرین از چند دهه پیش از این در اروپا و در سال های اخیر در ایران رواج یافته است. هرچند که ترجمه واژه Entrepreneur به معنی کارآفرین چندان گویای جنبه های مختلف فعالیت کارآفرینان نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت کارآفرین از جنبه های مختلف بپردازیم.

کارآفرینی چیست؟

برای شناخت بهتر یک کارآفرین، نیاز است تا ابتدا به تعریفی از کارآفرینی بپردازیم. برای کارآفرینی تعاریف بسیار و متنوعی ارائه شده است به طوری که نمی‌توان تعریف واحدی را از آن ارائه نمود. فرای  (۱۹۹۳ میلادی) معتقد است کارآفرینی یعنی در هم آمیختن ویژگی های شخصی، ابزار مالی و منابع موجود در محیط کار که از راه فرایندی انجام می‌پذیرد و بقا می‌یابد. تامسون  (۲۰۰۰ میلادی) نیز کارآفرینی را فرایندی می‌داند که در آن بتوان با استفاده از خلاقیت، عضو جدیدی را همراه با ارزش جدید، با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به‌کارگیری دیگر عوامل به وجود آورد.

متاسفانه ترجمه واژه Entrepreneurship در فارسی به کارآفرینی باعث عدم شناخت دقیق از همه جنبه های آن شده است و این ترجمه نتوانسته است به معنای واقعی کلمه، منظور و غایت واژه اصلی خود را به مخاطب منتقل کند. به طوری که تصور مفهوم کارآفرینی تنها در بعد «اشتغال زایی» و «ایجاد شغل» است که همین مساله، گسترش و تعمیم مفهوم کلان کارآفرینی در جامعه ایران را به چالش کشانده و باعث مشکلاتی در نهادینه شدن آن شده است؛ مهم تر آنکه از حیث تخصصی نیز اجحاف بزرگی را در زمینه این رشته کاربردی، متنوع و پرنفوذ در سایر رشته ها در کشور به وجود آورده است؛ چرا که فعالیت های اشتغال‌زا فقط بخشی از مفهوم کلان و به عنوان یکی از خروجی های کارآفرینی است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کارآفرینی چیست؟ تعریف علمی و عملی کارآفرینی را مطالعه کنید.

کارآفرینی چیست؟ تعریف علمی و عملی کارآفرینی

 

خصوصیات کارآفرینان

کارآفرین کیست؟

اصطلاح کارآفرینی برای اولین بار توسط شومپیتر به کار برده شد. در تعریف فرد کارآفرین، شومپیتر که او را پدر علم کارآفرینی نیز دانسته اند معتقد است که شخص کارآفرین کسی است که نوآوری خاص داشته باشد، این نوآوری می‌تواند نوآوری در تولید، در فرایند یا در ارائه خدمات، در رضایت مشتری و . . . باشد.  به بیان بهتر کارآفرینی یعنی ارزش‌آفرینی و کارآفرین کسی است که بتواند ارزش جدیدی در جامعه خلق نماید. (نقل شده درحسن زاده، ۱۳۹۲، ص۴۳).

اما جدای از تعاریف کارآفرین آنچه که با شنیدن کلمه کارآفرین در ذهن ما تداعی می شود واژه هایی همچون اراده، خلاقیت، پایداری، موفقیت و ابداع است که همه دارای بار مثبت هستند. به عبارت دیگر کارآفرینی یک فضیلت به حساب می آید.

پیتر دراکر معتقد است کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می کند. از دیدگاهی دیگر می توان کارآفرین را کسی دانست که ارزش افزوده ای ایجاد می کند، به این معنا که در طول مدت زمانی با ارزش بخشیدن به سرمایه اولیه آن را افزایش می دهند.

ویژگی های کارآفرینان:

افراد شاخص در کارآفرینی ویژگی های مختلفی را برای کارآفرینان برشمردند. اما به طور کلی می توان ویژگی های زیر را از جمله مهم ترین ویژگی های کارآفرینان ذکر کرد:

  1. تمایل به انجام کار با استاندارد های عالی جهت موفقیت در موقعیت های رقابتی.
  2. خلاقیت: به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید و تولید یک اندیشه نو.
  3. مخاطره پذیری: پذیرش خطر هایی که می توانند از طریق تلاش های شخصی مهار شوند.
  4. استقلال: استقلال طلبی همان ویژگی است که سبب می شود کارآفرینان میل به کارکردن برای دیگران را از دست بدهند. این ویژگی همانند نیرویی است که باعث می شود که کارآفرین تمام مخاطره ها و ساعت های کاری طولانی را برای ایجاد فعالیت کارآفرینانه نوپا به جان بخرد.
  5. توانایی اداره تغییر: کارآفرین باید چنان توانمند، کارآمد و آماده باشد که بتواند همانند رخداد های عادی به هر پیشامد دشوار و پیش بینی نشده ای پاسخ مناسب دهد. در زمانه ای که پیشرفت فناوری سرعت مهارنشدنی به خود گرفته توانایی اداره تغییر یکی از مهم ترین ویژگی های یک کارآفرین به شمار می رود.

کارآفرینان

مهارت های لازم برای یک کارآفرین:

دنیای امروز دنیای مهارت هاست و هر چه مهارت های یک کارآفرین بالا تر باشد موفقیت او نیز بیشتر خواهد بود. به طور کلی از جمله مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای یک کارآفرین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت های ارتباطی: به طور کلی مهارت های ارتباطی به ما کمک می کنند تا روابط سالم و رضایت بخشی با دیگران داشته باشیم. استفاده از مهارت های ارتباطی در برقراری رابطه با دیگرا سبب رضایت طرفین رابطه خواهد شد. همچنین کاربرد این مهارت ها در توانایی نفوذ در دیگران، توانایی متقاعد کردن دیگران و توانایی مقاومت و مدیریت مقاومت در دیگران است که از این جهت اهمیت زیادی برای کارآفرینان خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله زبان بدن چیست؟ اهمیت زبان بدن در کسب و کار را مطالعه فرمایید.

زبان بدن چیست؟ اهمیت زبان بدن در کسب و کار

  • مهارت فرصت شناسی: شناخت فرصت های دنیای تجارت از مهم ترین مهارت هایی است که برای خلق ایده و ارزش کارآفرینان به آن نیاز دارند. هر چه این مهارت در کارآفرین بیشتر باشد ایده ی خلق شده توسط او می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.
  • مهارت ادراکی: این مهارت با توانایی های مختلف ادراکی که در رفتار کارآفرینان منعکس می شود در ارتباط است، یعنی مهارت های تصمیم گیری، جذب و درک اطلاعات پیچیده، ریسک پذیری و نوآوری.
  • مهارت سازماندهی: این مهارت با سازماندهی منابع مختلف داخلی و خارجی نظیر منابع انسانی، فیزیکی، تکنولوژی و مالی، تشکیل تیم های ارشادی و تعلیم و کنترل کارکنان در ارتباط مهارت استراتژیکی؛ که با تدوین، ارزیابی و اجرای استراتژی های شرکت در ارتباط است.
  • مهارت تعهد و مسئولیت پذیری: این مهارت کارکنان را در جریان تجارت به سوی جلو هدایت می کند

 

 

بدون نظر

ثبت دیدگاه