ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

چگونه شریک تجاری مناسب پیدا کنیم؟

هفت نکته برای انتخاب یک شریک تجاری خوب

در فعالیت های تجاری مانند کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار های کوچک، ممکن است فرد کارآفرین نیاز به انتخاب شریک تجاری داشته باشد. این نیاز می تواند در ابتدای راه یا در زمانی که کسب و کار شما نیاز به توسعه داشته باشد شکل بگیرد. ممکن است در نگاه اول انتخاب یک شریک تجاری کاری آسان به نظر برسد اما اگر از کسانی که تجربه این کار را داشته اند بپرسید به شما خواهند گفت که انتخاب شریک تجاری هم می تواند نجات دهنده باشد و هم نابود کننده. بهترین مثال برای این موضوع انتخاب همسر است. بسیاری از ما دیده و شنیده ایم که همسر خوب می تواند چگونه موجب رشد و بالندگی افراد و یا افسردگی آنها شود. شریک تجاری نیز در زندگی تجاری شما بسیار تعیین کننده خواهد بود. همه این مقدمه چینی برای آن بود که بگوییم انتخاب شریک تجاری شما می تواند کسب و کار شما را به خطر بیندازد و بنابراین لازم است شریک زندگی خود را با عاقلانه انتخاب کنید. اما نگاه های سنتی هم وجود دارد که در ضرب المثل ها نمایان است. ضرب المثال هایی از این دست کم نیستند

” شریک اگر خوب بود، خدا هم برای خودش شریک می گرفت “

با این وچود بر کسی پوشیده نیست که شریک مناسب چقدر می تواند به رشد کسب و کار کمک کند.

در این مقاله می توانید درباره تیم سازی بیشتر بخوانید: ۳ گام ابتدایی برای عملی کردن ایده هایتان

 

“تو ایران کار شریکی جواب نمی ده “

 

این نکته را بایستی در نظر گرفت آیا شریک را بدرستی انتخاب می کنیم یا نه. مطمئنا اگر انتخاب شریک به درستی انجام شود می تواند خیلی از مشکلات موسس و یا موسسان یک کسب و کار و یا استارت آپ را حل کند. حال که با اهمیت انتخاب شریک تجاری آشنا شدیم برویم سراغ  برخی ویژگی ها و معیار های انتخاب آن. در ادامه به هفت نکته لازم که بهتر است پیش از  انتخاب یک شریک تجاری بدانیم خواهیم پرداخت.

نداشتن شریک تجاری بهتر از یک شریک تجاری بد است.

در انتخاب شریک تجاری بهتر است تا جایی که می شود سخت گیر و سخت پسند باشید چرا که قرار است تمام اسرار تجاریتان را یک فرد درمیان بگذارید. انتخاب های بسیاری برای شریک تجاری سر راه شما قرار خواهند گرفت بنابراین دلیلی ندارد با دیدن اولین فرد مورد نظر و بدون تحقیق و داشتن اطلاعات زیاد در موردش تصمیم عجولانه ای بگیرید.

پیش از شروع رابطه تجاری روحیات او را بشناسید.

بهتر است قبل از شروع رابطه تجاری با فرد مورد نظر ابتدا در یک پروژه کوتاه مدت به خوبی از روحیات و رفتار های او مطلع شوید و پس از اطمینان از مورد اعتماد بودن او را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کنید.

مقاله مرتبط: کار گروهی -ویژگی های کارآفرینان

چارچوب روابط را از روز اول مشخص کنید.

اینکه روابط دوستانه و خوبی با شریک تجاریمان داشته باشیم امری طبیعی و درست است اما باید مراقب بود که این روابط در چارچوبی مشخص باشد تا به رابطه تجاری ضربه ای نزند. مشخص کردن شرح وظایف هر فرد می تواند به حفظ این رابطه بیشتر کمک کند. همچنین بهتر است در رابطه با شریک تجاری خود صریح و شفاف صحبت کنید و از تعارف و چشم پوشی هایی که ممکن است به کسب و کار شما ضربه بزند پرهیز کنید.

شریکی را انتخاب کنید که بتواند مهارت ها و تجارب کسب وکار را برای شما به همراه آورد.

واقعیت آن است که در دنیای کنونی داشتن همه مهارت ها توسط یک نفر امکان پذیر نیست. هرچند که از یک کارآفرین انتظار می رود تا در چند مهارت متخصص باشد اما استفاده از افراد متخصص دیگر نیز ناگزیر به نظر می رسد. برای مثال انجام امور مالی و حسابداری یا بازاریابی یکی از کارهایی است که وقت و انرژی زیادی را خواهد گرفت و استفاده از افراد متخصص می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. همچنین چنین فردی بهتر است کامل کننده مهارت های شما باشد و مهارت هایی که شما در آن تخصص ندارید را برای شما به همراه آورد.

کارگروهی یکی از ویژگی های استیو جابز است. مقاله ویژگی های کارآفرینانه استیو جابز را اینجا بخوانید.

یک شریک تجاری خوب که ارزشها، روحیه کارآفرینی و چشم انداز خود را به اشتراک می گذارد.

این ویژگی یکی از مهم ترین ویژگی های یک شریک تجاری خوب است. این ویژگی سبب می شود تا با شریک تجاریتان ارتباط موثری را برقرار کنید و از  طریق تصمیم گیری و تعیین اهداف آینده، کسب وکار خود را پیش ببرید.

شریک تجاری را انتخاب کنید که می تواند منابع و اعتبار برای کسب و کار به همراه بیاورد.

داشتن شریک تجاری که بتواند منابع مالی خوبی را برای کسب و کار شما به همراه بیاورد می تواند منجر به رشد سریع کسب و کار شما شود. با این حال شریک تجاری با یک شبکه قوی کسب و کار، ارتباطات صنعت، لیست مشتری یا اعتبار و تخصص خاص نیز می تواند ارزش کسب و کار شما را افزایش دهد و شانس خود را برای دستیابی به موفقیت درازمدت بهبود بخشد.

شریک تجاری را انتخاب کنید که دارای اخلاق شخصی و تجاری باشد.

مقاله مرتبط: ۴ درس کارآفرینی که از برانکو گرفتم (عوامل موفقیت یک کارآفرین)

با وجود اینکه اعتبار، تخصص و منابع مالی معیار های مهمی در انتخاب شریک تجاری محسوب می شوند اما اخلاق شخصی و تجاری به نوعی اهمیت بیشتری دارد، چرا که یک شریک تجاری بی اخلاق می تواند از کسب و کار شما خارج شود و ایده های شما یا مشتریان را برای شروع کسب و کار خود یا کسب و کار دیگری استفاده کند. بنابراین فقط با مشارکتی که می توانید به آن اعتماد داشته باشید وارد شریک شوید. به دنبال کسی باشید که صادقانه عمل می کند و به اخلاقی شخصی و تجاری پایبند است.

منابع:www.thebalance.com

کلمات کلیدی نوشته :
بدون نظر

ثبت دیدگاه