ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

همه چیز درباره کارآفرینی زنان

ارزش آفرینی زنان

اهمیت زنان در پیشرفت اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. همچنین در سال های اخیر کارآفرینی سهم عمده ای در رشد اقتصادی ایفا کرده است. از تلفیق این دو حقیقت می توان به اهمیت کارآفرینی زنان در جهان امروز پی برد. در کشور های توسعه یافته کارآفرینی زنان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است به طوری که حدود ۳۰% از کارآفرینان این کشور ها را زنان تشکیل می دهند. کارآفرینی زنان در ایران نیز رونق زیادی پیدا کرده است . با این حال، همچنان موانع و چالش هایی بر سر راه کارآفرینی زنان وجود دارند.

با ۱۰ بانوی کارآفرین ایرانی آشنا شوید.

 

 

اهمیت کارآفرینی زنان

بر طبق آمار های سازمان سنجش ایران، در سال های اخیر بخش عمده ای از دانشجویان دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند. با این حال این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران به شمار بیکاران جامعه اضافه می شوند. علاوه بر بیکاری، پایین بودن دستمزد زنان شاغل نسبت به مردان و نارضایتی های آنها از شرایط شغلی عواملی هستند که زنان را به سمت کارآفرینی هدایت می کنند. در واقع کارآفرینی زنان نه تنها در پیشرفت اقتصادی و ایجاد شغل تاثیر مستقیم خواهد داشت بلکه با ایجاد حس تاثیرگذاری و مفید بودن در زنان به سلامت جامعه نیز کمک زیادی خواهد کرد.

 

کارآفرینی زنان

 

ویژگی های زنان کارآفرین

به طور کلی کارآفرینان از ویژگی های خاصی مانند ریسک پذیری، خلاقیت، کارگروهی و عادت به مطالعه و یادگیری برخوردار هستند. با این حال ویژگی های مانند توفیق طلبی، خلاقیت و انعطاف پذیری در زنان کارآفرین بیشتر دیده شده است. همچنین انگیزه های اصلی زنان از کارآفرینی نیاز اقتصادی، کسب قدرت واعتبار جامعه بوده است.
نکته دیگری که می تواند در کارآفرینی زنان حائز اهمیت باشد ویژگی های خاص زنان کارآفرین است. ویژگی هایی مانند حس حمایت گری و صبر و ظرفیت و مهارت های ارتباطی کارآفرینی زنان را از مردان متمایز می کند.

چالش های کارآفرینی زنان

جدا از مشکلاتی مانند قوانین قدیمی، فقدان تشکل صنفی، کمبود سرمایه تخصصی و آگاهی عمومی کم که همه کارآفرینان در کشور ما با آن رو به رو هستند، ارزش آفرینی زنان با مشکلات دیگری نیز مواجه است.
اولین و شاید بزرگترین چالش یک بانوی کارآفرین ایجاد تعادل بین نقش های همسری، مادری و مسائل کاری است. باید پذیرفت که مدیریت یک کسب و کار و هدایت آن در مسیر موفقیت نیاز به انرژی و تلاش بسیاری دارد که در کنار نقش های یک زن در خانواده می تواند کارآفرینی زنان را با چالش مواجه کند. با این حال استفاده از تکنیک هایی مانند مدیریت زمان می تواند در ایجاد تعادل در کارآفرینی زنان موثر باشد. چالش دیگر نگاه جنسیتی موجود در جامعه است که سبب دلسردی در بین زنان کارآفرین می شود.

 

حوزه های کارآفرینی زنان

زنان کارآفرین می توانند در انواع مختلف کسب و کار نقش ایفا کنند. زنان روستایی می توانند با شناخت از صنایع دستی و کسب و کار های خاص منطقه خود کارآفرینی بسیار خوبی را در سطح روستا انجام دهند. کارآفرینی خانم ها در ایران بیشتر در صنایع دستی، کشاورزی و مشاغل هنری رایج بوده است.
نگاهی به مقاله انواع کسب و کار بیاندازید.
زنان تحصیل کرده نیز در زمینه شغلی و حرفه ای خود می توانند از مهارت خود استفاده کنند. بسیاری از مشاغل اینترنتی مانند ترجمه، مشاوره تخصصی، تولید محتوا و … برای  زنان تحصیل کرده مناسب هستند. برای آشنایی بیشتر با این مشاغل می توانید به مقاله کسب و کار های اینترنتی مراجعه کنید.
همچنین کارآفرینی زنان می تواند در رونق کسب و کار های خانگی نیز نقش موثری داشته باشد. با توجه به امکان حضور در منزل، کسب و کار های خانگی می توانند بهترین انتخاب برای کارآفرینی زنان باشند.

بدون نظر

ثبت دیدگاه