ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چیست؟

در پس تولد هر سازمان، مدل کسب و کار آن نیز شکل می گیرد. مدل کسب و کار، بنیادی ترین سیستمی است که هر سازمان در خود دارد، تا جایی که عنوان دی ان ای (DNA) سازمان دانسته اند. مایکل پورتر، مدل کسب و کار را اساسی ترین گام در فرایند اندیشیدن به بقای سازمان می داند.کتاب خلق مدل کسب و کار به توصیف مدل های قدیمی و جدید کسب و کار و پویایی آنها می پردازد و به توصیف تکنیک های نوآوری، چگونگی جایگاه یابی مدل در فضای رقابت شدید و چگونگی هدایت فعالیت های مربوط به طراحی مجدد مدل کسب و کار در سازمان شما می پردازد.

مدل کسب و کار همچنین به عنوان یک مفهوم نوین مدیریتی توضیح می دهد که چرا شرکت گوگل به ارائه امکان جستجو در صفحات اینترنت می پردازد، ولی در ازای آن از کاربران خود پولی نمی گیرد یا چرا شرکت اچ.پی دستگاه های چاپگر خود را با ضرر به فروش می رساند. این کتاب با معرفی ابزاری به نام بوم کسب و کار و طراحی و ترسیم مدل کسب و کار سعی دارد تا به کارآفرینان و مدیران سازمان ها برای نوآوری و تحول در کسب و کارشان کمک کند.

به کمک این کتاب می توان به سوالات زیر پاسخ داد:

مدل کسب و کار سازمان شما در دو، پنج یا ده سال آینده چگونه خواهد بود؟

آیا شما در شمار بازیگران اصلی صحنه کسب و کار خواهید بود؟

آیا شما با رقایی مواجه خواهید شد که دارای مدل های کسب و کار قدرتمند جدید هستند؟

مدل کسب و کار

 

بوم مدل کسب و کار چیست؟ اجزای بوم مدل کسب و کار چیست؟ بوم مدل کسب و کار چه کاربردی دارد؟

خلاصه ای از فصل های کتاب

این کتاب به پنج بخش تقسیم شده است:

۱-  تابلوی طراحی: تابلوی طراطحی مدل کسب و کار، ابزاری برای توصیف، تحلیل و طراحی مدل های کسب و کار. در این فصل نویسنده به ارائه تعریف مدل کسب و کار، نه جز سازنده بوم مدل کسب و کار و تابلوی طراحی می پردازد.

۲- الگو ها: الگو های مدل کسب و کار بر اساس مفاعیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسب و کار. بخش های مختلف این فصل عبارتند از مدل های کسب و کار تفکیکی، دنباله دارها، پلتفرم های چندوجهی، رایگان به عنوان مدل کسب و کار و مدل کسب و کار باز.

۳- طراحی: تکنیک ها برای کمک به طراحی مدل کسب و کار. سرفصل های این فصل عبارتند از بینش مشتریان، ایده پردازی، تفکر تصویری، نمونه سازی، قصه گویی و سناریو ها.

۴- استراتژی: تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسب و کار. از جمله بخش های مهم این فصل می توان به محیط مدل کسب و کار، ارزیابی مدل های کسب و کار، استراتژی اقیانوس آبی از نگاه مدل کسب و کار، مدیریت چندین مدل کسب و کار.

۵- فرایند: فرایندی عمومی برای کمک به طراحی مدل های کسب و کار که تمامی مفاهیم، تکنیک ها و ابزار های خلق مدل کسب و کار را به یکدیگر پیوند می دهد.

 

آشنایی با برخی مدل های کسب و کار ارائه شده در کتاب

۱- فریمیوم: خدمات پایه رایگان، پرداخت پول برای خدمات بیشتر

یکی از مدل های کسب و کار رایج در کسب و کار های اینترنتی و تحت وب، مدل فریمیوم است. در این مدل خدمات پایه ای به صورت رایگان به همه کاربران ارائه می شود و برای خدمات بیشتر و پیشرفته تر  هزینه دریافت می شود. برای مثال در وب سایت متمم، با ثبت نام می توان از بخشی از محتوا های این سایت بهره مند شد اما برای دسترسی به همه محتوا ها باید هزینه اشتراک آن را پرداخت کنید.

مشخصه مدل فریمیوم، پایگاهی بزرگ از کاربران است که از پیشنهاد های رایگان و بدون قید و شرط بهره می برند. اغلب کاربران هیچ گاه به مشتریانی تبدیل نمی شوند که بابت خدمات اضافی پول پرداخت کنند و معمولا تنها بخش کوچکی از کاربران به مشتریان پولی تبدیل می شوند. این پایگاه کوچک پولی، هزینه کاربران رایگان را پرداخت می کنند.

اسکایپ نیز از مدل فریمیوم استفاده می کند. بیش از ۹۰ درصد کاربران اسکایپ، مشترک خدمات رایگان آن هستند. همچنین مجموع تماس های پولی که از طریق اسکایپ وات برقرار می گردد، کمتر از ۱۰ درصد است.

۲- الگوی مدل کسب و کار طعمه و شکار

در الگوی مدل کسب و کار طعمه و شکار، با پیشنهادی جذاب، رایگان یا ارزان، مشتری به خرید محصولات و خدمات در آینده تشویق و ترغیب می شود.

برای مثال در کشور ما اکنون داشتن یک سیمکارت بسیار ارزان و یا حتی گاهی رایگان است. این به آن دلیل است که اپراتور ها با این پیشنهاد های ارزان و رایگان می توانند در بلند مدت از هزینه پرداختی بابت خرید شارژ تلفن همراه و یا اینترنت همراه سود زیادی کسب کنند. در نتیجه گاهی در کشور های دیگر، اپراتور ها حتی پیشنهاد تلفن همراه رایگان را برای جذب مشتری و سود بلند مدت در نظر میگیرند. مثال دیگر برای این مدل را می توان شرکت ژیلت دانست که در سال ۱۹۰۴ تصمیم گرفت تا  دسته ریش تراش  را با تخفیف زیاد یا حتی رایگان به فروش برساند، تا برای تیغ های یکبار مصرف خود تقاضا ایجاد کند. به همین دلیل نام دیگر این مدل را ریش تراش و تیغ می نامند.

۳-  الگوی مدل کسب و کار پلتفرم چند وجهی

یکی از رایج ترین الگو های مدل کسب و کار، الگوی مدل کسب و کار پلتفرم چند وجهی است. در این الگو شرکت ها دو یا چند بخش مشتری دارند، هر کدام از این بخش ها، ارزش پیشنهادی مربوط به خود و جریان درآمدی مخصوص خود را دارند. به علاوه حضور یک بخش مشتری به حضور سایر بخش ها وابسته است.

برای مثال شرکت اپل از یک سو به فروش محصولات خود مانند آی پاد و آیفون می پردازد و از سویی دیگر با فراهم آوردن اپ هایی مانند آی تونز و اپ استور هم به فروش محصولات کمک کرده است و هم درآمد دیگری از این طریق کسب می کند. این به این معناست که اپل هم درآمدی از فروش یک آیفون کسب می کند و هم از سویی دیگر از خرید هر اپ از اپ استور اپل، ۳۰ درصد از مبلغ آن به جیب اپل می رود.

به این ترتیب، در این الگوی پلتفرم چند وجهی، هر بخش جریان درآمدی متفاوتی را ایجاد می کند. جالب است که بسیاری از شرکت های بزرگ جهان از جمله گوگل هم از این الگوی چند وجهی استفاده می کنند.

۴-  رایگان، به عنوان مدل کسب و کار

یکی از مدل های کسب و کار بسیار رایج، مدل رایگان است که در ایران نیز بسیار از آن استفاده می شود. در این مدل، حداقل یک بخش مهم از مشتریان شرکت، از پیشنهادی مجانی بهره می برند. با این حال هزینه مشتریانی که هیچ پولی پرداخت نمی کنند، توسط بخش دیگری از مدل کسب و کار یا بخش دیگری از مشتریان تامین می شود. کسب محصولی بدون پرداخت هزینه، همیشه می تواند ارزش پیشنهادی جذابی طلقی شود. اما چگونه می شود محصولی را به رایگان در اختیار گذاشت و در عوض سودی از آن حاصل کرد؟

برای مثال ساخت و ضبط یک آهنگ، مستلزم صرف وقت و هزینه توسط هنرمند است، با این آن آهنگ بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان در محیط اینترنت منتشر می شود. اما درآمد اصلی هنرمندان آن آهنگ زمانی حاصل می شود که جریان های درآمدی دیگری از قبیل کنسرت بیابند.

مقاله مرتبط: تفاوت جریان درآمد ، مدل درآمد و مدل کسب و کار

نکاتی از کتاب

مدل کسب و کار منطقی است که سازمان به کمک آن خود را به لحاظ مالی سرپا نگه می دارد.

بر اساس یافته های یک پژوهش در آمریکای شمالی از هر شش نفر بزرگسال، پنج نفر به تغییر شغل خود فکر می کنند.

مدل های کسب و کار جدید در حال تغییر فضای کاری همه بخش ها، از انتفاعی تا غیر انتفاعی است. سازمان ها باید به طور مستمر مدل های کسب و کار خود را مورد ارزیابی و تغییر قرار دهند.

چیزی که سرمایه گذاران و سهام داران خواهان آگاهی از آن هستند، چگونگی ارزش آفرینی برای مشتری و چگونگی درآمدزایی است.

کسب مهارت در هنر ایده پردازی در طراحی مدل های کسب و کار جدید و ماندگار، حیاتی است.

 

اطلاعات کتابشناختی کتاب خلق مدل کسب و کار

نام کتاب: خلق مدل کسب و کار

نویسندگان: الکساندر اوستروالدر، ایو پیگنیور

مترجمان: غلامرضا توکلی و دیگران

ناشر: آریانا قلم، ۱۳۹۴

مشخصات ظاهری: ۲۹۵ صفحه؛ مصور و دارای جدول و نمودار

موضوع: برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی سازمانی، شرکت های اقتصادی جدید، استارتاپ، کارآفرینی، مدل کسب و کار، تحول سازمانی

View File خلاصه کتاب خلق مدل کسب و کار

View File فهرست کتاب خلق مدل کسب و کار

 

مدل کسب و کار

تصویر روی جلد اصلی کتاب خلق مدل کسب و کار

بدون نظر

ثبت دیدگاه