ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

مشتریان ما چه کسانی هستند؟

تقسیم بندی بازار

فرآیند تقسیم بندی بازار فرصت های بالقوه گوناگون بازار را شناسایی می کند. هنگامی که فهرست بازارهای بالقوه را تهیه کردید، تحلیل مستقیم مبتنی بر تحقیقات بازار بر تعداد محدودی از بخش های بازار به شما کمک می کند که تعیین کنید کدام بازار ها برای ایده یا فن آوری تان بهتر است. هدف این پژوهش فراهم کردن راهکاری کامل نیست، بلکه نشان دادن طیف وسیعی از فرصت های بازار است تا زمانی که درباره کانون تمرکز کسب وکار تان فکر می کنید آنها را مدنظر قرار می دهید. تحقیقات اولیه بازار که شامل گفت و گوی مستقیم با مشتریان و مشاهده کار آنهاست، تاکنون بهترین راه برای شناسایی فرصت های بازار بوده است. این پژوهش به شما کمک خواهد کرد تا در مرحله بعدی بازار اولیه خود را انتخاب کنید.

انتخاب بازار خط مقدم ساحلی

فرض کنید می خواهید به دشمن تان که در جزیره بزرگی مستقر هست حمله کنید بهترین راه حمله از قسمت ساحلی است که دشمن ضعیف تر است. بازار واحدی را برای دنبال کردن انتخاب کنید، سپس به بخش بندی ادامه دهید تا زمانی که به تعریف مناسب و همگنی از فرصت بازار دست یابید که از سه مولفه بازار که به آنها اشاره شد، برخوردار باشد. تمرکز پشتیبان شما دراین راه است.

ساخت شخصیت شبیه مشتری

تحلیل شما از مشتری هدفتان به هیچ وجه کامل نیست اما پروفایل کاربر نهایی می تواند شما را در مسیری صخیح به سمت گام های آتی قرار دهد. این تازه شروع کار است، اما کارتان را با تمرکز صحیحی آغاز کرده اید (مشتری هدفی که به خوبی تعریف شده است) این گام یکی از گام هامی حیاتی شما در جستجوی اختصاصی بودن و جزئی نگری است و باهدف ملموس و واقعی کردن مشتری انجام می شود. این گام یکی از بخش های بسیار مهم فرآیندی است که به شما کمک می کند تا درک صحیحی از این موضوع به دست آورید که باید شرکتتان حول نیاز های مشتری بنا کنید نه بر مبنای توانمندی ها و علایق شخصی تان.

این مورد اخیر اهمیت بسیار زیادی دارد اما نسبت به طرز تفکرتان درباره ی کسب و کار در اولویت دوم قرار می گیرد.

محاسبه اندازه کل بازار در دسترس برای بازار خط مقدم ساحلی

کل بازار در دسترس یعنی میزان درآمد سالانه ای که در صورت رسیدن به سهم صد در صدی از بازار به آن دست خواهید یافت. این معیار فقط برای بازار اولیه شما کاربرد دارد. تحلیل پایین به بالا به شما این امکان را می دهد تا نشان دهید چه تعداد مشتری بالقوه را در تحقیق اولیه ی بازارتان شناسایی و به بازار گسترده تری برون یابی کرده اید. این موضوع می تواند به شما تصویری دقیق تر از بازارتان نشان دهد. درتکمیل این نوع تحلیل، تحلیل بالا به پایین وجود دارد که در آن با گزارش های تحلیلی بازار و برون یابی کردن، َ بدون تعامل مستقیم و اعتبار بخشی سروکار دارید.

غالبا در تحلیل بالا به پایین بسیاری از ظرافت ها از قلم می افتد، بنابراین شما برای تکمیل تحلیل هایتان به هر دو مورد نیاز خواهید داشت.

ترسیم شخصیت شبیه مشتری برای بازار خط مقدم ساحلی

فرآیند ایجاد کاربرنما جزئیات را درباره ی مشتری اصلی حاضر در بازار خط مقدم ساحلی فراهم می کند. دراین تمرین شما هیچ محصولی را به افراد حاضر درپروفایل کاربر نهایی نمی فروشید، بلکه کل فروش شما به یک شخص خاص خواهد بود.

کل تیم شما باید درگیر این فرایند شوند تا اطمینان حاصل شود که همه دیدگاه مشترکی دارند و واقعا کاربرنما را درک می کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تمرکزشان را برمشتری حفظ کنند. یکی از جزئیات مهمی که باید در مورد کاربرنما درک شود اولویت های او برای خرید است. شما باید واقعا مشتری خود را بشناسید و علت رفتارهایش را نه فقط در سطح منطقی بلکه در سطوح اجتماعی و احساسی هم درک کنید.

هر چه نیازها، رفتارها وانگیزه های کاربرنمای خود رابهتر درک کنید، در ساخت محصول و سرمایه گذاری جدید برای عرضه آن موفق تر عمل خواهید کرد. پس از آنکه تصویر کلی کاربرنمای خودرابه طور کامل تبیین و برگه حقایق را تکمیل کردید، آن را به گونه ای در درون کسب و کارتان قابل رویت کنید که همه بتوانند در راستای هدف مشترک یکسانی فعالیت کنند.

ده مشتری بعدی خود را شناسایی کنید

شناسایی ده مشتری بعدی شما و مصاحبه با آنها باعث می شود که از درستی توصیف کاربرنما وسایر فرضیه هایتان برای مجموعه ای از مشتریان مطمئن شوید. اگر این مرحله را به دقت تکمیل کرده و از چیزهایی که در اینجا آموختید برای اصلاح سایر مراحل استفاده کرده باشید، پس باید اعتماد به نفس خیلی خوبی هم در شما گرفته باشد که طرح مناسبی برای کسب و کار جدیدتان ایجاد کنید.

بدون نظر

ثبت دیدگاه