ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان چگونه انجام می شود؟(معرفی کتاب مسری)

بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان چگونه انجام می شود؟

بازاریابی دهان به دهانمردم عاشق حرف زدن هستند. دوست دارند شایعه ها، اطلاعات و اخبار داغ را به هم بگویند.

کتاب مسری، آخرین علم روز را درباره ی حرف هایی که دهان به دهان بین مردم می چرخند.

اصطلاحا بازاریابی ویروسی نامیده می شود را در اختیارتان می گذارد.

به شما می گوید که واگیرهای اجتماعی چطور به وجود می آیند.

از همه مهم تر به شما یاد می دهد که چطور نهایت دانش تان را به کار گیرید تا محصول و ایده تان را در جایگاه موفق های سال قرار دهید.

چه مدیر یک شرکت بسیار بزرگ باشید.

چه مدیر یک کسب و کار کوچک و گمنام،

یا سرپرست یک موسسه ی بهداشت و سلامت که درصدد رساندن پیام های بهداشتی به مردم است.

 

می خواهید استارتاپی راه اندازی کنید و فکر می کنید که نیاز به سر زبان ها انداختن ایده تان دارید.

این کتاب به شما کمک می کند بفهمید چطور می شود یک محصول یا ایده را سر زبان ها انداخت.

یک چارچوب کلی و چندین راهکار عملی می دهد.

در آخر شما می مانید و مردمی که درباره شما حرف می زنند.

اصلا هم مهم نیست که ده تا دوست داشته باشید یا ده هزار تا،

پر حرف و خوش صحبت باشید یا کم حرف و خجالتی.

این کتاب از شش قاعده بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان  صحبت می کند.

این شش قواعد به طور مختصر به شرح ذیل است:

قاعده اول بازاریابی دهان به دهان : اعتبار اجتماعی

اعتبار اجتماعیدر بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان مردم وقتی درباره ی محصول یا ایده ی خاصی حرف می زنند چه شکلی به نظر می رسند؟

اکثر ما دوست داریم باهوش تر به نظر برسیم تا کودن. پولدار شناخته شویم تا بی پول. جذاب و باحال باشیم تا بی خاصیت.

درست مثل لباس پوشیدن و انتخاب ماشینی که سوارش می شویم.

آن چه درباره اش حرف می زنیم، مستقیم روی نظر دیگران نسبت به ما اثر می گذارد.

این همان اعتبار اجتماعی است.

دانستن چیزهای باحال باعث می شود مردم حس زبلی و آگاه بودن از اخبار خاص و مخفی داشته باشند.

پس اگر می خواهیم مردم درباره مان صحبت کنند

باید پیام هایی بسازیم که این حس های خاص و جالب را در آنها زنده کند.

باید بتوانیم ویژگی های منحصر به فرد درونی خودمان را پیدا کنیم و کاری کنیم مردم فکر کنند از ما هستند.

فکر کنند خودی هستند. باید بازی هایی را به کار گیریم

که از آن طریق بخواهند و بتوانند خودشان را به دیگران نشان دهند.

قاعده دوم بازاریابی دهان به دهان : زنجیره ها

چطور یاد مردم می افتد که درباره ی محصول یا ایده ی ما حرف بزنند؟

یکی از قواعد در بازاریابی ویروسی و یا بازاریابی دهان به دهان استفاده از قاعده زنجیره است.

منظور از زنجیره همان رابط هایی ست که باعث می شود مردم درباره ی مباحث مرتبط فکر کنند.

کلمه ی سگ کلمه ی گربه را در ذهن ما تداعی می کند.

مردم اغلب درباره ی چیزهایی حرف می زنند که به آن فکر می کنند.

پس هرچه بیش تر درباره ی ایده یا محصولی فکر کنند بیش تر درباره اش حرف می زنند.

باید محصولاتی طراحی کنیم که ممکن است در دفعات بیش تری به ذهن اشخاص برسند.

باید محیطی فراهم باشد که مردم را بیش تر یاد محصول ما بیاندازد.

یعنی یک راه ارتباطی بین محیط و محصول ایجاد کنیم که این زنجیره ها را بسازند.

زبان و کلام ترجمه کننده ذهن و فکر هستند.

قاعده سوم بازاریابی دهان به دهان : احساسات

احساسات

چیزی که برایمان اهمیت داشته باشد، حتما درباره اش به دیگران هم می گوییم.

این هم یکی دیگر از قواعد بازاریابی ویروسی و یا بازاریابی دهان به دهان است.

پس چطور می توانیم پیام هایی بسازیم که حس خاصی را در مردم ایجاد کنند؟

مطالب مسری به طور طبیعی نوعی احساس را در انسان زنده می کنند.

بالا رفتن نرخ مالیات عصبانی مان می کند. زیبایی ماشینی ما را شگفت زده می کند.

در واقع، همین حس های عاطفی متفاوت است که بین مردم به اشتراک گذاشته می شود.

پس می بینید که جای پیله کردن بیش از حد به کاربرد، کمی هم باید روی احساسات تمرکز کرد.

انگیزش بعضی احساسات در مردم اثر مثبت می گذارد.

بعضی دیگر کاملا در نقطه ی مقابل قرار می گیرند و اثر منفی می گذارند.

پس این هم مهم است که چه نوع حسی را برای انگیزاندن در دیگران انتخاب می کنیم.

باید آتش عواطف مردم را شعله ور کنیم. حتی اگر گاهی اوقات احساسات منفی به شدت جواب می دهند.

در مقاله بعدی  به سه قاعده دیگر بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان که از کتاب مسری نوشته جونا برگر گرفته شده است می پردازم.

همچنین می توانید در این مقاله مطلبی در مورد اثرات شبکه ای مطالعه فرمایید.

11 نظرات
  • علی بهرام پور
    ۱۳۹۵-۱۲-۲۳ در ۷:۵۴ ب.ظ

    تشکر بابت مقاله بسیار زیباتون استاد

  • امين دولت شاه
    ۱۳۹۶-۰۱-۱۳ در ۱۱:۳۹ ق.ظ

    استاد آرحیمی عزیز
    مطالب و نکات شما در مورد کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار بسیار ارزشمند و مهم هستند. ممنون از شما بابت زحماتی که می کشید.
    موفق باشید.

  • مجتبی حاتمی
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۸ در ۱۰:۰۶ ق.ظ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    مطالب مفید و خوب بود
    همیشه موفق و پیروز باشید

  • احمد رضا فاضلي
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۹ در ۹:۵۰ ب.ظ

    با سلام واحترام
    روش هاي بازاريابي بسياري براي فروش و معرفي محصولات وجود دارد كه در اين ميان روش بازاريابي دهان به دهان بسيار كارآمد و مفيد و اثر بخش مي باشد.
    در اين مقاله بخوبي به اين موضوع اشاره شده است.
    موفق باشيد

  • آرشام
    ۱۳۹۶-۰۲-۰۳ در ۷:۳۱ ب.ظ

    ممنون از كتاب بسيار خوبي كه معرفي كرديد.
    موفق و سربلند باشيد

  • محمدرضا زمانی
    ۱۳۹۶-۰۳-۰۵ در ۱۱:۲۸ ب.ظ

    سلام و احترام
    ممنونم از خلاصه‌ی مفیدی که نوشتید.
    فقط قسمت دوم مقاله رو پیدا نکردم. ننوشتید؟

ثبت دیدگاه