ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

جذب مشتری:سخت‌ترین قسمت ساخت یک استارت آپ

جذب مشتری سخت ترین قسمت ساخت یک کسب و کار

شاید برایتان سؤال پیش آمده که سخت‌ترین قسمت ساخت یک استارآپ چیست؟

حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید کدام بخش است که این‌قدر مشکل است.

شما حتماً هیجان‌زده و خوشحال می‌شوید زمانی که متوجه شوید شروع یک استارت آپ کار نسبتاً ساده‌ای است.

همچنین ساخت یک تکنولوژی و اپلیکیشن. همچنین کسب سرمایه، استخدام و تمام چیزهای دیگری که ممکن است شما در موردش چیزهای وحشتناکی شنیده باشید.

همه و همه در رده‌ی بعدی قرار می‌گیرند.

جنبه‌های تعجب‌آور از ساختن و شروع یک استارت آپ که مطمئناً شما مشکلات و چالش‌های آن را نمی‌دانید.

چرا؟ آن، مشکلی به‌طور خاص نیست و این چالش‌ها برای همه‌ی کسب‌وکارها در هرجایی از زمین از ابتدا وجود داشته است.

اکثر استارت آپ ها و کسب‌وکارهای نوپا درگیر آن هستند.

این چالش چیست؟

منتظرید بدانید چیست که این‌قدر ترسناک به نظر می‌رسد و از طرفی به آن اهمیت خاصی نمی‌دهیم کسب مشتری (جذب مشتری):

که درواقع این واژه به معنای این است که در کسب‌وکار شما مردم چه میزان حاضرند برای محصول و خدمتی که شما ارائه می‌کنید، با یک روش قابل‌اندازه‌گیری هزینه کنند.

به‌طور خاص، سخت‌ترین قسمت ساخت یک استارت آپ، هزینه‌ی فهمیدن کسب یک مشتری است

(چه مقدار هزینه برای کسب هر مشتری اضافه لازم است) همچنین یک کانال و روش قابل مقیاس برای کسب مشتری.

استارت آپ ها اغلب، فرم‌های رایجی از جذب مشتری در بخش‌های فروش و بازاریابی را در مدل‌های کسب‌وکار (بیزینس مدل‌ها) توضیح می‌دهند.

هزینه تحقیقات، تحقیقات اولیه، سئو، شبکه‌های اجتماعی، خریدوفروش داخلی و کانال شرکا،… چیزی که در آخر اتفاق می‌افتد این است که تعداد زیادی از فرضیه‌ها اشتباه هستند و یا خیلی پرهزینه هستند.

مدیرعامل شرکت تک استار شیکاگو عنوان می‌کند که اغلب دلیل رایج شکست کسب‌وکارها کمبود مشتری است،

باوجوداین هنوز بسیاری از کارآفرینان حداقل زمان خود را برای مشخص کردن و فهمیدن مدل‌های کسب مشتری قرار می‌دهند.

من در حال تحقیق بر روی یک مدل کسب مشتری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر هستم. مدلی که قابل‌تعمیم در مقیاس‌های بزرگ‌تر و حجم گسترده‌تری باشد.

بنابراین یک کارآفرین در مقابله با چنین چالشی چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

درگذشته بازاریابان برای جذب مشتری به بازاریابی از راه دور متکی بودند.

امروزه، تعداد زیادی شرکت شامل تعداد زیادی تبلیغات و کانال‌ها و همچنین تبلیغات از راه دور وجود دارد.

این به‌طور باورنکردنی کار را سخت می‌کند، برای کارآفرینان که تازه یک استارت آپ را شروع کرده‌اند و می‌خواهند در تجارت خود سروصدایی کنند و باقی بمانند.

رقابت به این صورت خیلی سخت خواهد بود.

هنوز کارآفرینان به‌طور کورکورانه از استراتژی‌های سنتی که یک تلاش بیهوده برای جلب‌توجه بیشتر است، پیروی می‌کنند.

به‌طور مثال هزینه‌ی آگهی‌نماهای سرسام‌آور می‌کنند و مشخص نیست که چقدر بازدهی دارد.

انجام یک کسب‌وکار به‌وسیله بازاریابی از راه دور تنها زمانی جواب می‌دهد که شما بخواهید در ازای هر ۲ هزار تومان هزینه‌ای که می‌کنید هزار تومان دریافت کنید.

تعداد کمی از کسب‌وکارها تمایل به انجام چنین روشی دارند و اگر هم استفاده کنند تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند.

اغلب استارتاپ های موفق می‌دانند که بازاریابی از راه دور دیگر فایده‌ای ندارد.

در عوض بر روی ارتباط رودررو با مشتری تمرکز می‌کنند.

مؤسس شرکت کروداسپرینگ یکی از استارت آپ های موفق سیلیکون ولی بیان می‌کند که:

با ارائه‌ی صدای مشتری، استارت آپ های هوشمند طرفداران متعصبی ایجاد می کنند که صدا و پیغام شرکت را خیلی بیشتر و گسترده تر از چیزی که خود شرکت قادر به انجام آن باشد را در بین دیگران پخش می کند.

 

این نکته بسیار مهم است که بدانید تعداد زیادی از کارآفرینان موفق نمی شوند.

زیرا آن ها احتیاج به این دارند که مشتری های آنان از طریق تبلیغات دهان به دهان به تبلیغ و صحبت در مورد نام تجاری و محصولات آنان بپردازد.

یک متخصص در فضای بازاریابی استارت آپ ها معتقد است که هیچ یک از مفاهیم سنتی به رشد سریع استارتاپ کمک نمی کند،

این کار در بین شبکه های اجتماعی و مفاهیم بازاریابی چریکی محقق می شود.

بنابراین اگر شما یک کارآفرین هستید مطمئن شوید که شما به‌درستی متوجه تعداد زیادی از کانال‌های جذب مشتری هستید.

از شبکه‌های اجتماعی که مردم ایران از آن بیشترین استفاده را می‌کنند مثل تلگرام و اینستاگرام و لینکدین و حتی تویتر.

فهم این موضوع که سخت‌ترین قسمت کسب‌وکار شما این است که اگر بهترین محصولات با بهترین تیم‌ها را داشته باشید.

اما کسی شما و حرفه‌ی شمارا نشناسد با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شوید.

بایستی مشتری شمارا به هر روشی پیدا کند.

 

 

 

1نظر
  • محدثه محمدی
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۶ در ۹:۱۷ ب.ظ

    سلام استاد
    مقاله فوق العلاده بود.
    نكته اي بود كه كمترين توجه را به آن داشتم.
    خيلي سپاسگزارم.
    موفق باشيد

ثبت دیدگاه