ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

راه اندازی کسب وکار خانگی ؛ قسمت چهارم(پایانی)

در قسمت اول از این مقاله گفتیم که به کسب‌وکارهایی که در محل سکونت و با استفاده از امکانات و وسایل آن ایجاد می‌شود کسب‌ وکار خانگی می‌گویند و همچنین با مزایا، قوانین و امتیازات این نوع از کسب‌وکار آشنا شدیم. در قسمت دوم نیز به انتخاب کسب‌ وکار خانگی، ایجاد طرح و تأمین مالی یک کسب‌ و کار خانگی پرداختیم. همچنین در قسمت سوم سعی کردیم تا شما را با انواع کسب‌ وکارهای خانگی و مثال‌هایی از هر یک آشنا کنیم.

مزایای زیاد کسب‌وکارهای خانگی و همچنین عدم نیاز به سرمایه زیاد برای شروع، آن را به یکی از محبوب‌ترین کسب‌وکارها تبدیل کرده است. جالب است بدانید که طبق آمار اداره آمار آمریکا بیش از ۲۳ میلیون شرکت بدون کارمند در آمریکا وجود دارند که این آمار خود از جذابیت کسب‌وکارهای خانگی حکایت دارد. بااین‌همه، در مورد کسب‌وکارهای خانگی همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود و شروع یک کسب‌وکار در خانه می‌تواند با چالش‌های جدیدی برای شما همراه باشد.

بسیاری از مخاطبان کسب‌ و کار خانگی را زنان تشکیل می‌دهند، حال‌آنکه آن‌ها مسئولیت‌هایی دیگری مانند رسیدگی به امور منزل، همسرداری و حتی شاید نگهداری از فرزند را نیز به عهده دارند، ایجاد تعادل بین این کسب‌ و کار و انجام امور زندگی چالش بزرگی را به وجود می آورد. به عبارت دیگر، خانه شما که قرار است محل استراحت و آرامش خانواده باشد، حالا محل کسب‌ و کار شما نیز هست و این موضوع ممکن است به کانون گرم خانواده لطمه وارد کند. در این مقاله سعی داریم تا با ارائه راهکار هایی به شما در حل این چالش کمک کنیم.

گام اول: تطبیق شرایط منزل با کسب‌ و کار خانگی

کسب وکار خانگی

البته این گام باید پیش از شروع کسب‌وکار انجام شود، به این معنا که پیش از انتخاب نوع کسب‌وکار خانگی که قصد راه اندازی آن را دارید باید شرایط منزل خود را برای آن بسنجید. برای برای راه اندازی کسب‌وکار پرورش بلدرچین به اتاقی دور از فضای منزل نیاز دارید چرا که صدای بلدرچین ها باعث مزاحمت برای خواب و زندگی شما خواهد شد. همچنین همانطور که در مقاله اول و پیرامون شرایط قانونی کسب‌وکار خانگی گفته بودیم، کسب‌وکار خانگی شما نباید مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد. اگر در آپارتمان زندگی می کنید در نظر گرفتن این نکته بسیار اهمیت دارد. به طور کلی پیش از انتخاب یک کسب‌ وکار خانگی سوالات زیر را درنظر بگیرید تا بتوانید میزان تطبیق آن را با فضای منزل بسنجید.

کسب‌وکار من مزاحم همسایه‌ها نمی‌شود؟

فضای کافی برای جلوگیری از سر و صدا و جدا بودن محل کار از زندگی ام در اختیار دارم؟

کسب‌وکارم چه مقدار از فضای خانه را اشغال خواهد کرد؟

راه اندازی این کسب‌وکار باعث افزایش بی از حد مصرف گاز، آب و برق نمی شود؟

برای آشنایی با راه اندازی کسب‌وکار پرورش بلدرچین می توانید مقاله ۵ ایده برای راه اندازی کسب‌وکار با سرمایه کم را مطالعه کنید.

مقاله مرتبط: بودجه قابل توسعه کسب و کار چیست؟

گام دوم: تعیین محلی برای کسب‌ و کار خانگی

مهم نیست که کسب‌ وکار خانگی شما تولید محتوا باشد یا پرورش زالو! در هر صورت بهتر است برای کسب‌ و کار خود محلی جدا در خانه در نظر بگیرید. این کار از چند جهت می تواند مفید باشد. اول آنکه افراد خانواده و محیط خانه از مزاحمت های احتمالی آن در امان هستند. دوم آنکه ایجاد محل جدایی برای کار از نظر روانشناختی سبب می شود تا شما در آن محل فقط و فقط به کسب‌ و کار خود بیاندیشید و تمرکز لازم را داشته باشید. سوم آنکه در مواقعی لازم است تا بدون مزاحمت هایی که ممکن است تمرکز شما را در خانه به هم بزند در محیطی آرام به کسب‌وکار خود مشغول باشید. پارکینگ، انباری و یا اتاقی جدا از فضای خانه می تواند محل مناسبی برای کسب‌ و کار خانگی شما باشد.

کسب وکار خانگی

 

گام سوم: ساعت کار تعیین کنید

 

کسب‌ وکار خانگی معمولا بیش از سه یا چهار ساعت از زمان شما را نخواهند گرفت، با این حال بهتر است زمان خاصی را برای انجام آن در نظر بگیرید. برای مثال اگر شما یک مادر هستید ساعات ابتدایی صبح می تواند زمان بسیار مناسبی باشد چراکه معمولا در این ساعت فضای خانه آرام است و فرزند شما نیز در خواب ناز به سر می برد بنابراین می توانید با خیال راحت به کسب‌وکار خود بپردازید.

مقاله مرتبط: انحصارگری چیست؟ چگونه می توان کسب و کاری افسانه ای ساخت؟

 

مدیریت زمان در کسب وکار خانگی

 

گام چهارم: مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی از راهکار هایی است که جدا از کسب‌ وکار خانگی می تواند آرامش و هدفمندی را هم برای ما به ارمغان آورد. دکتر سلیمانی پور در کانال اطلاع رسانی خود بیست راهکار زیر را برای مدیریت زمان پیشنهاد می کنند:

۱. برنامه‌های روزانه و هفتگی یا ماهانه خود را بنویسید.

۲. فهرستی از کارهای روزانه خود را بنویسید.

۳. فهرست کارهایی را که نباید انجام شوند، بنویسید.

۴. بهتر بخوابید؛ خواب کمتر، الزاما سودمند و راهگشا نیست.

۵. کارهایتان را دسته‌بندی کنید.

۶. کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.

۷. کارهای مهم و کارهای فوری را از هم تفکیک کنید.

۸. اول کارهای فوری و مهم‌تر را انجام دهید.

۹. عادت‌های خوب در خودتان ایجاد کنید.

۱۰. در کارها تمرکز داشته باشید.

۱۱. از انجام همزمان چند کار پرهیز کنید.

۱۲. برخی از کارها را به دیگران واگذار کنید.

۱۳. بر تنبلی و اهمال‌کاری (پشت‌هم‌اندازی) غلبه کنید.

۱۴. مزاحمت‌ها را کنترل کنید.

۱۵. تماس‌های تلفنی را مدیریت کنید.

۱۶. ارتباطات خود به‌ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی را مدیریت کنید.

۱۷. تندخوانی را یاد بگیرید؛ البته برای خواندن برخی از خواندنی‌ها.

۱۸. خواندنی‌ها را دسته‌بندی کنید.

۱۹. گزیده‌خوانی کنید.

۲۰. «نه» بگویید.

گام پنجم: امنیت و سلامت شغلی، در اولویت شما باشد.

فراموش نکنید که شما کار می کنید تا زندگی بهتری داشته باشید در نتیجه زندگی خود را فدای کسب‌وکارتان نکنید. همچنین پیش از شروع هر نوع کسب‌وکار به نکاتی مانند رعایت بهداشت کار، ایمن سازی تجهیزات و ابزار آلات، رعایت تناسب بین ابزار کار انتخابی و فیزیک بدنی (ارگونومی) توجه داشته باشید. عدم رعایت تعادل در کار و استاندارد زمان کار ممکن است به قیمت از دست رفتن سلامتی شما تمام شود.

کلمات کلیدی نوشته :
بدون نظر

ثبت دیدگاه