ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

آیا شما DNA کارآفرینی دارید؟ پاسخ این سؤال را در آزمون زیر پیدا کنید.

این آزمون ۳۱ سؤالی از آزمونی در کتاب «بیدار کردن DNA کارآفرینی برای دستیابی به اهداف تجاری» نوشته آقای توماس هریسون اقتباس شده است. در این آزمون ۵ فاکتور مورد سنجش قرار می‌گیرند که توسط پل کاستا و رابرت مک کرای در سال ۱۹۸۵ معرفی شدند و پس از آن در بسیار آزمون‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. این فاکتورها شامل پذیرا بودن (Openness)، وظیفه‌شناسی (Conscientiousness)، برون‌گرایی (Extroversion)، انعطاف‌پذیری (Agreeableness) و شرایط روانی (Neuroticism) است که در مورد آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

نکته بسیار مهم: حتماً پیش از خواندن ادامه این مطلب آزمون را انجام دهید. این کار به شما فرصت پاسخ دادن صادقانه به سؤالات را خواهد داد.

همان گونه که مطرح شد هدف از این آزمون اندازه‌گیری ۵ فاکتور شخصیتی است. سؤالات آزمون از مصاحبه‌های آقای هریسون با صدها کارآفرین موفق و نظرات آن‌ها استخراج شده است. هر سؤال بخشی از جنبه‌های کارآفرینی در وجود شما را تشخیص می‌دهد. برخی سؤالات وزن بیشتری دارند به دلیل اینکه به نیازهای اصلی شخصیت کارآفرینی اشاره مستقیم دارند. یک کارآفرین ممکن است در بخش‌هایی خیلی خوب و در دیگر بخش‌ها نه چندان خوب باشد؛ بنابراین قطعاً یک سؤال یا تعدادی از سؤالات نتیجه نهایی و شخصیت کارآفرینی شما را تعیین نخواهند کرد. به همین دلیل نیاز است به تمام سؤالات به دقت و صادقانه پاسخ دهید.

اما به توضیح دقیق‌تر پنج فاکتور ذکر شده بپردازیم:

پذیرا بودن تجربیات جدید

این جنبه شخصی شما نشان می‌دهد چقدر پذیرای تجربیات و ایده‌های جدید هستید. اگر شما به دنبال تجربیات جدید باشید، انسان خلاقی خواهید بود. به طور کلی، شما انسان کنجکاو هستید که حاضر به بررسی مجدد عقاید و ایده‌هایتان است. در غیر این صورت شما احتمالاً فردی هستید که در زمان حال و بر اساس قواعد معمول زندگی می‌کند. به علاوه، سنت‌ها و باورهای قبلی برای شما اهمیت خواهند داشت. شما از ابهام پرهیز می‌کنید و علاقه‌مندی‌های مشخص و معینی دارید. همچنین اغلب از موضوعاتی که در زندگی واقعی کم‌اهمیت و کم‌فایده هستند دوری می‌جویید.

بسیاری از کارآفرینان درجه بالایی از پذیرش دارند که به آن‌ها کمک می‌کند فرصت‌ها و راه‌های جدید را ببینید و از آن‌ها بهره ببرند. اگرچه داشتن درجه پایینی از پذیرش به هیچ عنوان بد نیست. به عنوان مثال وقتی باید در چارچوب قوانین حرکت کنید یا به اهداف مشخصی دست پیدا کنید این موضوع می‌تواند مثبت نیز باشد.

وظیفه‌شناسی

این جنبه، توانایی شما در برنامه‌ریزی و ثبات قدم برای رسیدن به اهداف را نشان می‌دهد. میزان بالای وظیفه‌شناسی نشان می‌دهد شما توانایی انجام کارها را دارید و می‌توانید به اهداف تعیین شده‌تان دست پیدا کنید. قولی که به دیگران می‌دهید برای شما بسیار مهم است و دیگران شما را به عنوان فردی قابل‌اعتماد، با ثبات، منظم و قاعده‌مند می‌شناسند. شما ممکن است حتی فردی ایده‌آل گرا یا معتاد به کار باشید. در صورتی که شما آن‌چنان هم وظیفه‌شناس نباشید ممکن است گاهی بدون قاعده فکر یا عمل کنید. دیگران احتمالاً شما را به عنوان فردی انعطاف‌پذیر، بی‌اختیار و نه چندان مقید می‌شناسند. آن‌ها حتی ممکن است شما را شلخته و غیرقابل‌اعتماد بدانند. شما ممکن است اهداف بلند مدتی برای خود تعریف کرده باشید اما برای عملی کردن آن‌ها تلاش چندانی نمی‌کنید. به علاوه، اهداف جدید یا متفاوت به راحتی تمرکز شما را به بزنند.

کارآفرینانی با درجه وظیفه‌شناسی کم باید بر روی توانایی‌های برنامه‌ریزی خود کار کنند یا همکار مناسبی پیدا کنند که برنامه‌ها را به شکل منظم پیش ببرد. از سوی دیگر، افرادی که بیش از حد وظیفه‌شناس هستند باید تلاش کنند عدم انعطاف و چارچوب گرا بودن خود را کمی کاهش دهند تا بتوانند به خوبی در محیطی که پویا و به سرعت در حال تغییر است فعالیت کنند.

برون‌گرایی

این فاکتور نشان دهنده این است که شما چقدر به دنبال برقراری ارتباط با دیگران هستید. اگر شما کاملاً برون‌گرا باشید فرد پرحرفی هستید. شما فعال، پرمدعا، با انرژی زیاد و شاد هستید. شما، همچنین از فعالیت لذت می‌برید و احساس نیاز به استراحت ندارید. به طور کلی در اکثر اوقات خوشحال هستید. معمولاً تحرک و هیجان را به سکوت و ثبات ترجیح می‌دهید و احتمالاً در هر موقعیتی هستید دوست دارید شرایط را به دست بگیرید. در سوی مقابل، اگر شما برونگرا نباشید فرد کم‌حرف و ساکتی هستید. البته این موضوع به این معنی نیست که شما از مردم بدتان می‌آید یا جامعه گریز هستید بلکه شما به هیجان یا حرکت زیاد نیازی ندارید و به دنبال آن هم نیستید حتی ممکن است اگر شخص دیگری آن را شروع کند شما هم از آن لذت ببرید. به علاوه، زمانی که روابط اجتماعی برقرار می‌کنید جمع‌های کوچک‌تر را ترجیح می‌دهید.

برونگرایی دارایی ارزشمندی برای کارآفرینانی است که دائماً به دنبال افراد و مشتریان هستند. افرادی که برونگرا نیستند باید توجه داشته باشند که کمرنگ بودن روابط اجتماعی آن‌ها ممکن است توسط دیگران به دوستانه نبودن یا تکبر معنا شود.

 

انعطاف‌پذیری

خواست و توانایی همکاری با دیگران، ایجاد روابط متوازن و در کنار دیگران قرار گرفتن به شکل ظریفی با موفقیت کارآفرینان گره خورده است. افرادی با این خصوصیات معمولاً دوست‌داشتنی هستند اما انعطاف زیاد یک کارآفرین نیز سبب می‌شود او نتواند نظرات ناصحیح دیگران را که در راستای هدف اصلی نیست را کنار بگذارد یا نظر مخالفی بدهد که موجب دلخوری شود.

 

وضعیت روانی

این جنبه اهمیت بسیار زیادی دارد. وضعیت روانی نشان می‌دهد شما چقدر با شدت و به شکل منفی به فشارها و استرس‌های زندگی‌تان عکس‌العمل نشان می‌دهید. افراد ناآرام و عصبی عکس‌العمل‌های شدیدی در مقابل مشکلات دارند و معمولاً زمان زیادی طول می‌کشد تا حال بد، خشم یا کینه را از خود دور کنند. آن‌ها اغلب عصبی، افسرده یا ناراحت هستند. از سوی دیگر، نه اینکه افرادی که چنین وضعیت روانی ندارند همیشه شاد و خوشحال باشند اما این گونه نیست که غالباً در افسردگی و عصبانیت و خشم غرق شده باشند. چنین طبع آرامی مزیت بزرگی برای کارآفرینان است چون باعث می‌شود بتوانند با موانع پیش رویشان بهتر روبرو شوند.

در نهایت، توجه داشته باشید که داشتن یا نداشتن تک تک خصیصه‌های ذکر شده کارآفرین بودن یا نبودن شما را تعیین نمی‌کند. بر اساس شرایط هرکدام ممکن است خوب، بد یا کاملاً بی‌ربط باشد. همچنین افراط در هریک از این خصیصه‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

به عنوان مثال پذیرش هرگونه تغییر در کنار وظیفه‌شناس نبودن می‌تواند به این معنی باشد که شما تعداد بسیار زیادی کار به اتمام نرسیده دارید. عصبی بودن ممکن است خیلی بد به نظر برسد اما در صورتی که شما هیچ‌وقت عصبانی و خشمگین نشوید دیگر کسی از شما حساب نخواهد برد.

نکته نهایی و اصلی این است که سعی کنید بهترین جنبه‌های کارآفرینی را در وجود خود بشناسید و در عین حال برای رفع نقاط ضعف خود گام بردارید.

بدون نظر

متاسفیم فرم دیدگاه گذاری بسته است.