ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

بوم مدل کسب و کار چیست؟ اجزای بوم مدل کسب و کار چیست؟ بوم مدل کسب و کار چه کاربردی دارد؟

بوم مدل کسب و کار چیست؟ در نوشته های قبل به استارت آپ ها و رویدادهای استارت آپی از جمله استارت آپ ویکند پرداختیم. یادآوری می کنم که  در این رویداد ایده ها رو پرورش می دهیم تا به پختگی لازم دست پیدا کنند. یکی از ابزارهای کاربردی آن بوم مدل کسب و کار کانواس (BUSINESS MODEL CANVAS) هست .

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار یک ابزار کاربردی برای پیدا کردن منطق شرکت و یک کسب و کار در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش برای مشتری است. بوم مدل کسب و کار یک ایده نیست و این دو با هم برابر نیستند. از بوم کسب و کار استفاده می کنیم تا به یک مدل کسب و کار تصویری و قابل رویت متشکل از اجزای آن برسیم .

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار برای چه افرادی مناسب است؟

بوم مدل کسب و کار برای تمام کسانی که به نوعی می خواهند کسب و کاری راه اندازی کنند یا تغییری در اجزای کسب و کار شان بدهند کاربردی است. به طور مثال مدیر یک شرکت که دیگر مدل کسب و کار اش تغییر کرده و دنبال مدلی جدید برای بقای کسب و کارش هست. یا کارآفرین های سازمانی و مستقل و حتی یک سرمایه گذار به دنبال سرمایه گذاری در شرکت هایی که سودآورتر و رقابتی ترین مدل کسب و کار را دارند  و مشاورین کسب و کار برای کمک به مشتریان تا رویا پردازی در مورد مدل های کسب و کار جدید و ایجاد آنها حتی کارآفرینان و سازمان های  غیر انتفاعی در ایجاد تغییرات مثبت اقتصادی و اجتماعی از طریق مدل های کسب و کار نوآور و خلاقانه همه و همه می توانند از این ابزار یعنی بوم مدل کسب و کار استفاده کنند.

مزایای بوم مدل کسب و کار چیست؟

یکی از بهترین مزایای بوم مدل کسب و کار این است که می تواند زبان مشترکی برای بهبود آسان مدل های کسب و کار شود. بوم مدل کسب و کار می تواند در خلق گزینه های جدید استراتژیک شما را یاری برساند. در حقیقت بدون مدل کسب و کار ، به چالش کشیدن فرض های مدل کسب و کار یک شرکت و رسیدن به نوآوری و خلاقیت با مشکل مواجه می شود.

اجزای  بوم مدل کسب و کار کدامند؟

بوم مدل کسب و کار از ۹ جزء تشکیل شده که این نه جزء پاسخگوی چگونگی کسب درآمد یک شرکت را نشان می دهد .

این اجزا به ترتیب شامل :

  1. بخش های مشتری : هر سازمان و کسب و کار به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت می کند .
  2. ارزش های پیشنهادی : سازمان به دنبال کدام نیاز مشتری و حل کدام مشکل مشتری است .
  3. کانال ها : راه هایی که مشتری محصول و یا خدمت را دریافت می کند .
  4. ارتباط با مشتری : با هر کدام از بخش های مشتری چه ارتباطی ایجاد شده و چگونه این ارتباط حفظ می شود .
  5. جریان های درآمدی : چه ارزش های پیشنهادی که به مشتریان ارائه می شود درآمد زا هستند .
  6. منابع کلیدی : دارایی های مورد نیاز برای خلق ارزش پیشنهادی و ایجاد درآمد که توصیف شد.
  7. فعالیت های کلیدی : مهم ترین اقدامات که شرکت ها باید انجام دهند تا عملکرد موفقی داشته باشند .
  8. مشارکت های کلیدی : افراد و شرکت هما به منظور بهینه کردن مدل های کسب و کارخود و کاهش ریسک و خطر در جهت کسب منافع بیشتر و بهتر، اقدام به ایجاد مشارکت می کنند.
  9. ساختار هزینه ها : تمام هزینه هایی که اجرای مدل کسب و کار با خود به همراه دارد.

می باشد که این اجزا چهار حیطه اصلی یک کسب و کار یعنی مشتریان ، ارزش پیشنهادی ، زیرساخت و پایداری مالی را حمایت می کنند. اگر بخواهیم بوم مدل کسب و کار را به دو قسمت راست و چپ همچون نیم کره راست مغز و نیم کره چپ مغز تقسیم کنیم. سمت راست، سمت احساسات و خلاقیت و در واقع ارزش بوم مدل کسب و کار نامیده می شود. سمت چپ، سمت منطق و کارایی بوم مدل کسب و کار نام گذاری می شود.

چگونه از یک ایده به مدل کسب و کار برسیم؟

نه جزء سازنده بوم مدل کسب و کار مبنایی را برای ایجاد ابزاری ساده با قابلیت استفاده آسان ایجاد می کنند که ما آن را  تابلوی طراحی مدل کسب و کار می نامیم که شبیه بوم نقاشی است. این امکان را برای شما فراهم می کند که تصاویر مدل های کسب و کار کنونی یا جدید را طراحی کنیم. بهترین حالت برای بوم مدل کسب و کار، بوم چاپی در سطح بزرگ است. همچنین برای پر کردن خانه های بوم مدل کسب و کار از کاغذ نوشته های رنگی استفاده کنید. بوم مدل کسب و کار ابزار عملی است که موجب پرورش درک، بحث، خلاقیت و تحلیل می شود.

حال وقت آن رسیده که از بوم کسب وکار استفاده کرده و مدل کسب و کار خودمان را طراحی کنیم. با اطمینان و انگیزه اجزای آن را بررسی کنیم ممکن است مارک زاکر برگ بعدی شما باشید…!

برگرفته از کتاب خلق مدل کسب و کار (الکساندر استروالدر)

2 نظرات
  • محمودبهبهانی
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۳ در ۲:۱۴ ب.ظ

    سپاس از مطلب بسیار مفیدتان

ثبت دیدگاه