ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

ایده‌ ی خوب از کجا بیاوریم؟ روش های بدست آوردن ایده که تبدیل به کسب و کار شود

 

ایده از کجا بیارورم ؟! همیشه و همه‌جا به تعداد زیاد ایده وجود دارد.

به‌شدت اتفاقات و رویدادهای روزانه درگیر ایده هستیم و کافی است که دید باز داشته باشیم و اصطلاحاً شاخک‌های دریافت ایده فعال باشند.

قدرت تخیل و تجسم را دست‌کم نگیریم.

ایده زمانی که همچون شانس در خانه‌ی ما را دودستی می‌زند آماده‌باشیم و در را بازکنیم و خوش‌آمد بگوییم.

همین موبایل یک وسیله خارق‌العاده‌ای است که دنیا را عوض کرده است و هرروز یک وسیله دیگر خلق می‌شود.

حتماً نباید خیلی عجیب باشد همان هدفون‌هایی که همیشه پیچ می‌خورد را کسی به‌طور بی‌سیم خلق کرد.

همیشه جایی برای ثبت ایده‌هایتان داشته باشید.

ایده را حتماً مکتوب کنید که بهترین ذهن‌ها در برابر کم‌ رنگ ترین نوشته‌ها رنگ می‌بازند.

دانشمندان ثابت کردند که یک ایده بین ۲۵ ثانیه تا ۲۴ ساعت در ذهن می‌ماند و بعدازآن کلاً از یاد می‌رود و از ذهن پاک می‌شود.

پیشنهاد :

 از نرم‌افزارهای ثبت مطالب و یادداشت‌برداری در موبایلتان دانلود کنید و استفاده کنید.

به‌طور مثال من برای ثبت ایده‌هایم از برنامه واندرلیست Wunderlist استفاده می‌کنم که واقعاً معجزه می‌کند.

 

مجید حسینی نژاد     سایت علی‌بابا

من یک تعداد بسیار زیادی کار راه انداختم از ساختمان‌سازی تا واردات کالاهای مهندسی‌ هایتک که تا قبل از تحریم‌ها وضع ام خیلی خوب شد.

و بعد از آن‌ همه ی آنها شکست خورد .

یک روز که داخل آژانس نشسته بودم یک مشتری آمد بلیت تهران-مشهد بگیرد و معلوم بود که مشتری حرفه‌ای هم هست.

مدام سؤال می‌کرد فلان پرواز چند هست پس از حدود ده دقیقه که سماجت مشتری برای من جالب بود.

بعد دیدم کارمندهای آژانس خسته شدند.

به خاطر سؤال‌های زیاد مشتری و سود پروازهای داخلی حدود ۵ الی ۶ هزار تومان بود.

به خاطر برخورد بد کارمندان، مشتری ناراحت شد و دید کارمندهای آژانس علاقه‌ای به پاسخگویی ندارند.

من که سال‌ها کار بازرگانی می‌کردم و بلیت‌های سفرهای خارجی را آنلاین می‌خریدم.

همیشه تو ذهنم بود چرا تو ایران نمی‌شود این کار را انجام داد.

اینجا بود که خیلی جدی‌تر به این موضوع فکر کردم.

به نیما یکی از دوستان زنگ زدم و گفتم بررسی کن.

نیما وقتی بررسی کرد یک جمله جالب و به‌یادماندنی گفت “این کسب‌وکار ” این ایده، ایده‌ی خوبی هست و الآن وقتش هست، بعد شروع کردیم.

روش‌های به دست آوردن ایده

برای به دست آوردن ایده‌ های جدید از روش‌های زیادی می‌توان استفاده کرد که من چندین روش کاربردی را ذکر می‌کنم

  • تمرکز بر نوآوری در کسب‌وکار با استفاده از تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار

ایده‌های مربوط به نوآوری را می‌توان از هرجایی گرفت.

هر یک از اجزاء سازنده مدل کسب‌وکار می‌تواند نقطه شروعی برای این کار باشد.

نوآوری که استارت آپ مامان پز انجام داد نوآوری بر مبنای پیشنهاد شامل خلق ارزش پیشنهادی جدید است.

این نوآوری به آن‌ها کمک می‌کند که غذای خوشمزۀ مامان پز را با طعم و پخت خانگی به دست افرادی که از غذای رستوران خسته شده‌اند می‌دهد.

همچنین به‌جای اینکه یک آشپزخانه‌ی متمرکز در یک جای شهر داشته باشد،

صدها آشپزخانه و آشپز با هزینه‌ی خودشان و همچنین کمک به کارآفرینی قشر زیادی خانم خانه‌دار که امکان کار کردن در بیرون از خانه را ندارند، باشد.

 

قدرت تخیل و تجسم حیرت‌آورترین و قدرتمندترین نیرویی است که در جهان شناخته‌شده است.

( ناپلئون هیل )

  • طرح سؤالات چی می‌شد اگر

قوه تخیل و تصور کردن یکی از بهترین راه‌های به دست آوردن ایده‌های جدید است.

به‌طور مثال تصور اینکه با موبایل بدون هزینه بتوان مکالمه کرد.

من خاطرم هست پدرم به خاطر شغلش همیشه حداقل سه ماه از سال را در خارج از کشور زندگی می‌کرد.

بعضی مواقع به مشکلات آن موقع فکر می‌کنم خنده‌ام می‌گیرد که به خاطر یک تماس ساده آن‌هم با هزینه‌های زیاد زمانی و مادی چقدر سخت بود.

حتماً کسی به این نکته فکر کرده است.

دغدغه فراوانی داشته و با خود این جمله را تکرار کرده که ای‌کاش بتوانم کاری کنم که ارتباط راحت‌تری میان افراد برقرار باشد.

در کتاب استیو جابز آمده که وقتی می‌خواستند با گروهشان دربارۀ آی پد صحبت کند دفترچه‌ای که در دست اش بوده نشان می‌داده و می‌گفته که من محصولی می‌خواهم شبیه یک کتاب کم‌حجم و کاربردی و به آن ایمان و باور واقعی داشتند.

چنین تصوری راه گشای خیلی از مشکلات می‌تواند باشد.

  • ترکیب ایده‌ها و کارها باهم و ایجاد ایده‌ی جدید

ترکیب چند ایده و یا کار می‌تواند خود منجر به ایده‌ای جدید شود.

معمولاً درروش طوفان فکری ایده‌های بهتر و خلاقانه‌تری به وجود می‌آید.

در این جلسات با ترکیب ایده‌های قبلی و همچنین افزودن دیگر ایده‌ها و هم‌افزایی صورت گرفته ایده‌های ناب بهتری ایجاد می‌شود.

به‌طور مثال اوبر یک استارت آپ درزمینهٔ ی حمل‌ونقل عمومی است که چندین سال در جهان مطرح‌شده است.

نمونه‌ی داخلی آن‌هم بانام اسنپ و تب ۳۰  ایجادشده و موفق هم بوده است.

حالا می‌خواهند با ترکیب این ایده به‌علاوه حمل‌ونقل بار و بسته‌های پستی استارت آپی ایجاد کنند.

همان کاری را که برای حمل‌ونقل عمومی انجام می‌دهند هم‌زمان برای بسته‌های پستی بکار ببرند.

تصور کنید که چقدر از بار ترافیک شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها کاسته می‌شود.

2 نظرات
  • احمد معین
    ۱۳۹۶-۰۱-۳۱ در ۱۰:۴۶ ق.ظ

    سلام وقت بخیر به استاد گرامی
    بابت مطالب فوق العاده ای که در سایت قرار میدهید بسیار سپاسگزارم
    و این مطالب بسیار کاربردی و مهم است و اجرای آنها و عمل کردن به آنها مهمتر
    باز هم ممنونم از مطالب شما

ثبت دیدگاه