ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

جامعه کارآفرینی یا استارتاپی

اعضای جامعه کارآفرینی یا استارتاپی

رهبران جامعه کارآفرینی یا استارتاپی باید کارآفرین باشند و دیگر افراد حاضر در جامعه، تنها آن را تغذیه می‌کنند. هر دو گروه یعنی کارآفرینان و سایر افراد نقش‌های مهمی بر عهده‌دارند ولی نقش‌های آن‌ها متفاوت است.

  1. کارآفرینان

رهبران یک جامعه کارآفرینی یا استارتاپی باید کارآفرین باشند. بایستی تعهد بلندمدت نسبت به جامعه خود داشته باشند. کارآفرینان بایستی به هرکسی که خواهان ورود است اجازه ورود بدهند و بایستی حضوری فعال و فیزیکی در این جامعه داشته باشند. کارآفرینان، افراد بسیار پرمشغله هستند که اغلب به‌سختی بین کارآفرینی و بقیه قسمت‌های زندگی خود توازن ایجاد می‌کنند. آن‌ها به دیگران انگیزه نمی‌دهند بلکه شرایطی را مهیا می‌کنند که افراد انگیزه می‌گیرند.

  1. دولت

دولت‌ها دیدگاهی بلندمدت ندارند و به‌طورمعمول چرخه‌هایی کمتر از چهار سال را طی می‌کنند. پس از هر انتخاباتی به‌طورمعمول یک دوره سه‌ماهه وجود دارد که هیچ کاری در آن انجام نمی‌شود. بعدازآن یک دوره شش‌ماهه که طی آن دولت جدید، مدیران جدید را منتصب می‌کند، در اصطلاح گروه کشی می‌کند. واضح است که دولت‌ها می‌توانند به رشد جامعه کارآفرینی و استارتاپی کمک کنند ولی این کار باید در نقش حمایت‌کننده باشد و نه در نقش رهبر!

دولت با پرسش از جامعه کارآفرینی ببیند کارآفرینان چه خواسته‌هایی دارند و آن‌هایی که قادر به انجام دادن آن است اعلام نماید. بدترین کاری که یک دولت می‌تواند انجام دهد این است که در کار کارآفرینان دخالت کند.

دانشگاه ها

  1. دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها پنج منبع مرتبط با کارآفرینی را در اختیاردارند که شامل دانشجوها، استادان، آزمایشگاه‌ها، برنامه‌های کارآفرینی و دفترهای انتقال فناوری هستند. برای به وجود آوردن یک جامعه کارآفرینی و استارتاپی سالم و پویا بایستی به انسان‌ها بیشتر توجه کرد و از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستند. دانشگاه‌ها می‌توانند نقش تسهیل‌کننده بسزایی برای فعالیت‌های کارآفرینی باشند. دانشگاه‌ها محل بزرگی برای کار کردن و برگزاری کارگاه‌ها و اجلاس‌ها دارند. اغلب دانشجویان و استادان به کارآفرینی علاقه‌مند هستند.

  1. سرمایه‌گذارها

سرمایه‌گذاران خود را نگهبان جامعه کارآفرینی یا استارتاپی می‌دانند. منظور من از سرمایه‌گذار، هم سرمایه‌گذاران فرشته و هم سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. در برخی موارد نقش‌های مشابه دارند ولی تفاوت‌های عمده‌ای نیز بین آن‌ها موجود است. برای نمونه سرمایه‌گذار خطرپذیر باهدف سرمایه‌گذاری و ایجاد سود برای خود و سرمایه‌گذاران خود به وجود می‌آیند ولی سرمایه‌گذار فرشته ممکن است علاوه بر هدف اقتصادی، انگیزه‌های دیگری نیز از سرمایه‌گذاری داشته باشند. هم‌راستا بودن اهداف سرمایه‌گذاران با جامعه کارآفرینی و استارتاپی اهمیت بسیاری دارد و همین امر یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران را در دسته تغذیه‌کنندگان قرار می‌دهد.

  1. مربی هامربی‌ها

مربی‌ها، کارآفرینان و یا سرمایه‌گذارانی هستند که زمان، انرژی و دانش خود را در جامعه کارآفرینی یا استارتاپی صرف می‌کنند و نقش به سزا و کلیدی را ایفا می‌کنند. مربی‌ها بدون وجود اهداف و نتایج اقتصادی مستقیم شخصی به جامعه کارآفرینی و استارتاپ ها کمک می‌کنند. این افراد معتقدند که با کمک کردن به دیگران به طریقی به خود نیز کمک می‌کنند ولی انتظارات از قبل مشخصی ندارند.

  1. خدمت دهندگان

در هر جامعه کارآفرینی یا استارتاپی، خدمت دهندگان مثل وکیل‌ها، مراکز کاریابی، حسابدارها و مشاوران بازاریابی حضور دارند که با روش‌های مختلف به استارتاپ ها و کارآفرینان کمک می‌کنند. برخی از این خدمت دهنده‌ها شرکت‌های بزرگ هستند و برخی دیگر مشاوران حقیقی به‌حساب می‌آیند. بهترین خدمت دهندگان در مراحل اولیه، یا بدون دریافت هزینه و یا به‌صورت خیلی ارزان در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. با رشد این شرکت‌های نوپا، خدمت دهندگان نیز روابطی بلندمدت با شرکت‌های دارای رشد سریع به دست می‌آورند که مزایای زیادی دارند. خدمت دهندگان هوشمند حتی حاضرند که در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری کنند و سودی که از این کار به دست می‌آورند چند برابر بیشتر از هزینه‌های دریافتی آن‌ها برای خدمات است.

  1. شرکت‌های بزرگ

شرکت‌های بزرگ می‌توانند نقش عمده‌ای در جامعه کارآفرینی و استارتاپی داشته باشند. دو مورد از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که شرکت‌های بزرگ می‌توانند برای جامعه کارآفرینی و استارتاپی انجام دهند شامل این موارد است:

  • ایجاد فضا و منابع برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ ها
  • ایجاد برنامه‌هایی برای تشویق کارآفرینان و استارتاپ ها به تأسیس شرکت‌های تکمیل‌کننده اکوسیستم شرکت‌های بزرگ

سخن آخر…

جامعه کارآفرینی یا استارتاپی، هم به رهبرها و هم به تغذیه‌کننده‌ها نیاز دارند. مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تغذیه‌کننده‌ها تصمیم به رهبری می‌گیرند یا رهبری وجود ندارد. ازآنجایی‌که ساختن یک جامعه کارآفرینی یا استارتاپی یک تعهد بلندمدت است، رهبران می‌توانند به‌سادگی با مشخص کردن وظیفه‌هایی برای رهبران جدید و تغذیه‌کننده‌ها، آن‌ها را مشارکت دهند. همیشه باید به ذهنیت کمک به دیگران قبل از کمک به خود کار کرد و هرکسی که می‌خواهد در جامعه کارآفرینی و استارتاپی فعالیت کند را نیز با همین ذهنیت درگیر نمود.

3 نظرات
  • ولی بختیاری
    ۱۳۹۶-۰۲-۱۷ در ۸:۱۱ ق.ظ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    تمام مواردی که فرمودید کاملا درست و متین، حالا چه کسانی می توانند این منابع را با هم پیوند دهند.
    شاید بعضی از این منابع خود نیز ندانند که چه اثری در این فرآیند دارند.
    و اگر هم بدانند چطوری باید با این قشر هماهنگ گردند.
    با تشکر

  • سارا حمیدی
    ۱۳۹۶-۰۲-۱۸ در ۲:۲۳ ب.ظ

    ممنون از مقاله خوبتان. حمایت از کارآفرینی بحث مهمی است. ممنون از شما

ثبت دیدگاه