ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

انحصارگری چیست؟ چگونه می توان کسب و کاری افسانه ای ساخت؟

انحصارگری جیست؟

با روند روبه رشد دنیا به سرعت هر چه تمام تر دغدغه های زیادی ذهن کارآفرینان را مشغول کرده است.

نگرانی کارآفرینان بی دلیل نیست و به دنبال راهکارهایی برای ایجاد ارزش هستند.

یک شرکتَ، برای این که پر ارزش باشد، باید رشد کرده و دوام بیاورد،

اما کارآفرینان اشتباهاتی دارند که بسیاری فقط بر روی رشد کوتاه مدت تمرکز می کنند.

البته بهانه ای برای این کار دارند: رشد به سادگی اندازه گیری می شود، اما دوام نه.

کسانی که به جنون آمار مبتلا می‌شوند، دغدغه شان آمارهای کاربران فعال هفتگی، اهداف درآمد ماهانه و گزارش های درآمد فصلی می شود.

هر چند، ممکن است شما به اهداف عددی خود برسید.

ولی متوجه وجود مشکلاتی نشویدکه عمیق تر و سخت اندازه گیرتر از آمار عددی معمول هستند و به دوام کسب و کار شما برمی گردند.

برای مثال، رشدسریع کوتاه مدت در شرکت گروپان (یک شرکت تخفیف گروهی) مدیران و سرمایه گذاران آن‌ها را از چالش های درازمدت غافل کرد.

انحصارگری گروپان

گروپان وقتی که صدها هزار کسب و کار محلی خدماتش را امتحان کردند، رشد سریعی کرد؛

اما ترغیب کردن این کسب و کارها برای تبدیل شدن به کسانی که مداوم در گروپان آگهی تخفیف بدهند، سخت تر از چیزی بود که تصور می شد.

اگر بر روی رشد کوتاه مدت بیش از هر چیزی تمرکز کنید، مهم ترین سوالی را که باید بپرسید فراموش خواهید کرد:

آیا این کسب و کار تا ده سال دیگر پابرجا خواهد ماند؟

اعداد و ارقام به‌تنهایی پاسخی به شما نمی‌دهند، در عوض باید به شکلی انتقادی درباره‌ی خصوصیات کیفی کسب‌وکارتان فکر کنید.

در آمارها آمده است تا چندین سال آینده ۷۰ درصد از شغل‌های کنونی از بین خواهد رفت.

حتی شرکت‌های قوی و اسم‌ورسم‌داری که جریان نقدینگی زیادی دارند از این قضیه مستثنا نخواهند بود.

شرکتی با جریان نقدینگی زیاد در آینده‌ی دور، چه شکلی است؟ هر شرکت به‌نوبه‌ی خود بایستی یک انحصارگری تشکیل دهد.

هر انحصارگری منحصربه‌فرد است، اما معمولاً در ترکیبی از خصوصیات زیر مشترک هستند:

فناوری اختصاصی، اثرات شبکه‌ای، صرفه به مقیاس و برند سازی.

این‌ها فهرستی از مربع‌هایی نیستند که همراه با ساختن کسب‌وکارتان آن‌ها را تیک بزنید.

هیچ میانبری برای انحصارگری نداریم. تحلیل کسب‌وکارتان بر اساس این خصوصیات به شما کمک می‌کند بفهمید چطور آن را بادوام سازید.

  1. فناوری اختصاصی

فناوری اختصاصی اساسی‌ترین برتری‌ای است که یک شرکت می‌تواند داشته باشد تا انحصارگری خود را تشکیل دهد،

چون می‌تواند کپی‌برداری از محصولات شما را دشوار یا غیرممکن کند.

برای مثال، الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل نتایج بهتری نسبت به سایرین برمی‌گرداند.

فناوری اختصاصی برای زمان بارگذاری شدیداً کوتاه صفحات و تکمیل خودکار دقیق عبارت مورد جست‌وجو،

به پایداری و قابل دفاع بودن محصول محوری جست‌وجو اضافه می‌شوند.

خیلی سخت است کسی همان کاری را با گوگل بکند که گوگل در اوایل قرن بیست و یکم با سایر شرکت‌های موتور جست‌وجو مثل یاهو و بینگ کرد.

به عنوان یک اصل کلی، فناوری اختصاصی باید از یک بعد مهم، حداقل ده برابر بهتر از نزدیک ترین جایگزین اش باشد تا به برتری انحصارگری واقعی منجر شود.

هر چیزی کم تر از مرتبه برتری فاحش، بهبود ناچیزی دیده می شود و به راحتی قابل عرضه نیست، خصوصا در یک بازار از قبل شلوغ.

روشن ترین روش برای ایجاد یک بهبود ده برابری این است که چیز کاملا جدیدی اختراع شود.

اگر چیز باارزشی بسازید که نمونه ای از قبل نداشته باشد، افزایش ارزش آن به صورت تئوری بی نهایت است.

برای مثال، دارویی برای حذف بدون خطر نیاز به خوابیدن، یا درمانی برای کچلی، قطعا یک کسب و کار انحصارگری را پشتیبانی می کند.

یا اینکه می توانید یک راه حل موجود را به صورت اساسی ارتقا دهید:

وقتی ده برابر بهتر باشید، از رقابت فرار کرده اید و یک انحصارگری را تشکیل داده اید.

برای مثال پی پال، خرید و فروش روی ای بی را حداقل ده برابر بهتر کرد.

به جای ارسال پستی چک که دریافت آن هفت تا ده روز کاری زمان می برد،

پی پال به خریداران امکان داد که به محض پایان حراجی پرداخت را انجام دهند.

فروشنده ها بلافاصله مبلغ خود را وصول می کردند و بر خلاف چک، می دانستند که پول موجود است.

آمازون اولین بهبود ده برابری خود را به شکل واضحی انجام داد.

آن ها حداقل ده برابر بیش تر از سایر کتاب فروشی ها کتاب عرضه کردند.

آمازون، وقتی در سال ۱۹۹۵ کارش را شروع کرد، می توانست ادعا کند که بزرگ ترین کتاب فروشی زمین است،

چون برخلاف یک خرده فروشی کتاب که ممکن است صد هزار کتاب را در انبار داشته باشد،

آمازون نیازی به نگهداری فیزیکی موجودی نداشت.انحصارگری آمازون

آنها صرفاً بعد از هر سفارش مشتری، آن عنوان کتاب را از تامین کننده شان درخواست می کردند.

این رشد نجومی آن قدر تاثیرگذار بود که شرکت بارنز اند نوبل (barnes and nobles) سه روز قبل از سهامی عام شدن آمازون،

یک شکایت حقوقی تنظیم کرد و مدعی شد که آمازون به شکل غیر منصفانه ای خودش را یک «کتاب فروشی» عنوان می کند،

در حالی که در واقع یک «واسطه گر فروش کتاب» است.

در مقالات بعدی سعی می‌کنم موارد دیگر انحصارگری را با مثال‌های بیشتر توضیح دهم.

بدون نظر

ثبت دیدگاه