ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

استارتاپ چیست؟ تعریف استارتاپ، استارتاپ ویکند و گرایند

در کشور ما چند سالی بحث استارتاپ داغ شده و رویداد های فراوانی در این زمینه برگزار شده است از جمله این رویدادها می توان به استارتاپ ویکند ، استارتاپ گرایند و غیره اشاره کرد. اولین سوالی که دراستارتاپ ها به ذهن مان می رسد این است که اصلا استارتاپ چیست؟

در کتاب ها و سایت های مختلف تعریف های بسیاری گفته شده که هر کدام ازآنها به دلیل نو بودن استارتاپ ها خیلی بومی سازی نشده است. برگردان فارسی آن  “نوپا”  ترجمه شده است. اما اگر بخواهیم تعریف کاملی ازاستارتاپ داشته باشیم بایستی به یک موسسه انسانی که دنبال ایجاد یک محصول یا خدمت جدید در شرایط عدم قطعیت فراوان طراحی شده است اشاره بکنیم.

چه چیزی استارتاپ نیست؟

در مورد استارتاپها باورهای غلطی نیز وجود دارد. اولین باور اشتباه که وجود دارد این است که فکر میکنند  یک استارتاپ فقط یک محصول ، یک فن آوری پیشرفته و یا حتی یک ایده استثنایی است. در صورتیکه یک استارتاپ، بزرگ تر از اجزای تشکیل دهنده اش یک شرکت انسانی است. پس یک استارتاپ فقط یک ایده و یا حتی یک محصول نیست.

دومین باور اشتباهی که در مورد استارتاپ وجود دارد این است که راه اندازی یک کسب و کارجدید مشابه کسب و کار دیگر ویا برداشت از آن، مثل مدل کسب و کار ،مشتریان ، محصول وقیمت گذاری ممکن است از نظر سرمایه گذاری اقتصادی جذابیت داشته باشد اما استارتاپ نیست. زیرا موفقیت آن به نحوه اجرای اش بستگی دارد و از شرایط ابهام فراوان استارتاپها خبری نیست.

همچنین در استارتاپها بحث نوآوری بایستی به معنای کامل آن تعریف شود . استارتاپ ها از انواع مختلف نوآوری استفاده می کنند:

  • کشف علمی تازه
  • استفاده از فن آوری های کشف شده در کاربری جدید
  • مدل کسب و کار جدید که ارزش های پنهان را آشکار کند
  • عرضه محصول یا خدمات در مکانی جدید
  • عرضه محصول یا خدمات به مجموعه ای از مشتریان که قبل از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند.

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد استارتاپ اینست که شرکتی با قدمت چندین ساله که مدل کسب و کار خود و مدل در آمدی خود را یافته است دیگر دوره استارتاپ را گذرانده و به یک حالت پایدار رسیده است استارتاپ خوانده نمی شود.

استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند رویدادی سه روزه که در اکثر شهرهای معروف دنیا برگزار شده و درحال برگزاری است. در ایران هم در شهرهای مختلف از جمله تهران ، اصفهان ، شیراز ، قزوین ، مشهد و قم و غیره برگزار شده است. استارتاپ ویکند خود از لحاظ زمینه فعالیت به چندین دسته مثل استارتاپ ویکند گردشگری ، فرهنگی ، اجتماعی و مالی و غیره تقسیم می شود.

استارتاپ ویکند رویدادی سه روزه است که افراد علاقه مند به کارآفرینی در روزهای آخر هفته (همان طور که از اسم آن پیداست در ایران چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه) دور هم جمع می شوند، ایده های خود را مطرح می کنند و رای گیری کرده و در قالب چندین تیم به رقابت می پردازند.

از مزایای این رویداد جدا از بحث کمک به اکو سیستم کارآفرینی می توان به تیم سازی و مشکلات آن، نحوه بازاریابی و فروش، نحوه اجرا، شبکه سازی و بسیاری مطالب آموزنده در زمینه کسب و کار اشاره کرد. علاقه مندان در این رویداد می توانند از مربیان این حوزه تجربیات و آموزش های مفیدی دریافت کنند. در روز آخر داوران با توجه شاخصه های اصلی کسب و کار و استارتاپ تیم های برتر را انتخاب می کنند.

استارتاپ گرایند چیست؟

استارتاپ گرایند یک رویداد کارآفرینانه که شامل گفت و گو دو ساعته با یک کارآفرین در حوزه های مختلف است. افراد می توانند از تجربیات کارآفرین استفاده کرده و از اشتباهات کارآفرین درس بگیرند. این گفت و گو شامل مسایل فنی نیست. بیشتر به مسایل و مشکلات غیر فنی از جمله موانع محیطی و تیم سازی و غیره می پردازند که کارآفرین به طور مستقیم با آن دست و پنجه نرم کرده است.

سخن آخر …

امیدوارم برداشت خوبی از استارتاپها داشته باشید. سعی می کنم در نوشته های بعدی با مثال های بیشتر موضوع را قابل لمس تر کنم. تجربه شخصی من درباره شرکت در رویداد های کارآفرینی بسیار آموزنده و جالب بود. به تمام دوستان پیشنهاد می کنم حداقل یک بار در این رویدادها شرکت کنند و ایده هایی را که در ذهن دارید در این رویداد پرورش دهید تا به پختگی لازم برسند.

ثبت دیدگاه