ارتباط با ما: info@arahimi.ir

دنبال کردن :
بالا

ارزش پیشنهادی دقیقا چیست؟ عناصر ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی چیست؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که از بین گزینه‌های مختلف برای خرید یک لپ‌تاپ دچار سردرد و سردرگمی شده باشید. با توجه به فاکتورهای موردنظر و ارزشمندی که برای شما دارد انتخاب صورت می‌گیرد. ارزش پیشنهادی درست همان چیزی است که بخشی از نیاز مشتری را برآورده می‌کند و مشتری حاضر است بابت محصول و یا خدماتی که دریافت می‌کند پول پرداخت کند. بعضی از ارزش‌های پیشنهادی نوآورانه و خلاقانه است و بعضی ممکن است به پیشنهادهای بازار شبیه باشد اما دارای تمایزاتی با محصول و یا خدمات کنونی داشته باشد.

چرا ارزش پیشنهادی مهم است؟

برخی مواقع ما محصولی تولید می‌کنیم که می‌بینیم مشتری علاقه‌ای به آن ندارد که هیچ اصلاً مشکل مشتری هم نیست و به آن فکر هم نکرده است. پس اهمیت ایجاد ارزش پیشنهادی بسیار بالاست و باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت و انرژی و منابع شرکت‌ها و استارت آپ ها و افراد می‌شود.

عناصر ارزش پیشنهادی کدام‌اند؟

هر محصول و خدمت ممکن است ترکیبی از عناصر ارزش پیشنهادی را داشته باشد که نیاز بخشی از مشتریان را پاسخگو باشد؛ که به دو قسمت کمی مثل قیمت، کاهش ریسک و هزینه یا کیفی مانند تجربه شخصی و طراحی و مقام و منزلت باشند. در ادامه چندین ارزش پیشنهادی را موردبررسی قرار می‌دهیم تا هم انتخاب بهتری در خرید و هم تولید محصولی را انجام دهیم که به فروش برسد.

تازگی

حتماً در اطراف خود و یا حتی فامیل خود افرادی را دیدید تا محصولی جدید به بازار می‌آید آن را انتخاب می‌کنند و می‌خرند مثلاً مدل‌های جدید موبایل یا حتی محصولاتی که قبلاً به علت عدم وجود پیشنهاد مشابه، درک نشده بودند.

newness01

عملکرد

بعضی افراد مد و زیبایی برایشان خیلی مهم نیست و شاید در درجه اولویت دوم و سوم آن‌ها قرار دارد ولی عملکرد و کارایی محصول برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طور مثال کسی که از موبایل عکس‌های بهتری می‌خواهد دنبال مدلی می‌رود که دوربین بهتری نسبت به سایر مدل‌ها داشته باشد.

operation01

سفارشی‌سازی

من همیشه با توجه به قدبلندم مشکل اندازه بودن کت‌وشلوار داشتم. حاضر هستم بابت این مشکل به خیاط حتی بیشتر هزینه کنم تا آن چیزی که مدنظرم هست را داشته باشم

 

انجام کامل کار

خلق ارزش می‌تواند به‌سادگی از طریق کمک به دیگران باشد برای مثال شما برای ثبت برندتان وقت کافی ندارید. این کار را به شرکتی که این کار را برای شما انجام می‌دهد می‌سپارید.

Carpenter with thumbs up sign, isolated on white

 

طراحی

یک محصول و یا خدمت ممکن است به خاطر طراحی آن منحصربه‌فرد باشد و برجسته شود و ارزش‌آفرین باشد

مثال‌های زیادی چون طراحی لباس و چیدمان وسایل می‌توان ذکر کرد.

design01

برند، مقام و منزلت

بعضی محصولات کارایی یکسانی دارند اما به خاطر حسی که به ما منتقل می‌کنند باعث خلق ارزش می‌شوند مثل استفاده کردن از قلم با نشان خاص که بیانگر اهمیت افراد به آن موضوع می‌شود.

قیمت

شاید بتوان گفت این فاکتور برای ما ایرانی‌ها خیلی مهم باشد. در اکثر مواقع در اولویت اول ما باشد و نیم نگاهی به آن داریم و بیشتر در زمان‌هایی که دو کالا مشابه باشد به قیمت آن توجه می‌کنیم. این ارزش تا جایی پیش رفته که در بعضی مواقع به محصول و خدمتی رایگان منجر شده است.

مثال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد مثل مسافرت‌های قطار و اتوبوس و هواپیما که درسته از جوانب آن کاسته شده تا به قیمت مناسب‌تری برای مشتری برسد. از این طریق مشتری بیشتری جذب کنند اما با حاشیه سود کمتر.

کاهش هزینه

کمک به مشتری برای کاهش هزینه‌های آن ازجمله وقت و انرژی می‌تواند به ارزش‌آفرینی بیانجامد. به‌طور مثال ما لامپ کم‌مصرف گران‌تر می‌خریم به امید آنکه در سال انرژی کمتر و درنتیجه هزینه کم‌تری پرداخت کنیم.

cost-reduction01

کاهش ریسک

مشتری برای اطمینان خاطر بیشتر حاضر است مواردی را بپذیرد با توجه به آنکه هزینه بیشتری می‌کند. به‌طور مثال ما دو محصول یکسان را با توجه به تضمین آن ممکن است انتخاب کنیم و برای ما ارزشمند باشد که اگر به مشکلی خورد شرکت موردنظر پاسخگو است و ریسک‌های خرید محصول را برای ما کمتر می‌کند.

قابلیت دسترسی و به اشتراک‌گذاری منابع

بعضی مواقع محصول آن‌قدر گران است که توجیه نداشته باشد که برای یک‌بارمصرف آن و حتی بعدازآن بلااستفاده بماند هزینه زیادی کرد. به‌طور مثال شما مهمانی ترتیب داده‌اید اما ۱۰۰ صندلی کم دارید. شما می‌توانید با کرایه کردن آن تعداد صندلی با مبلغی خیلی کمتر مشکلتان را حل کنید و مهمانیتان را به‌خوبی برگزار کنید و این‌چنین می‌توان با اشتراک‌گذاری منابع ارزش‌آفرینی کرد.

سهولت استفاده و راحتی

تا حالا برایتان پیش‌آمده که چرا بدر بزرگ یا مادربزرگتان از شما درخواست می‌کنند که فلان شماره را برای من بگیر به ذهنتان آمده باشد کاش موبایلی برایشان خریده بودم که با آن راحت کار می‌کردند نیاز به افراد دیگر نداشته باشند. بدین‌صورت هست که بعضی مواقع ایجاد راحتی برای انجام یک کار و یا سهولت استفاده می‌تواند ارزش‌آفرین باشد.

بدون نظر

ثبت دیدگاه